Doorgaan naar hoofdcontent

Help mijn dochter ‘is’ vegan

Veganistische levenstijl

Kijk mijn (nouja onze) dochter is natuurlijk niet vegan. Ze heeft wel een veganistische levenstijl. Het is geen bevlieging, want wanneer ze iets doet, zoekt ze ook alles uit. Ze heeft bijvoorbeeld ook al haar schoenen waar leer aan zat verkocht. 

Leren Filofax agenda’s en tassen

Tsja, daar zit ik dan met mijn leren tassen, schoenen en Filofax agenda’s. Want ik kan mij in veel van haar standpunten volledig vinden. Tegelijkertijd ben ik hypocriet, want ik ben dol op mijn agenda collectie.

Vandaag heb ik wel een leren tas op Marktplaats te koop gezet. Voor mijn iPad heb ik nu een kunstleren hoes, maar de prachtige lederen omslag kan ik nog niet verkopen.

Boodschappenbudget ruim overschreden

De eerste weken waren we zoekende qua boodschappen en vervanging. Ben & Jerry’s in de vegan vorm, kaas vervangende producten, vegan alternatieven, het is dikke handel hoor.

Nu dochter gedeeltelijk op kamers woont, zien wij wel het verschil, we houden geld over haha.

Wel humor in haar tikkie verzoeken trouwens. (zie de omschrijving).

Too Good to Go

Gelukkig kopen we regelmatig een Too Good to Go pakket van de Lidl. Die heeft een groente en fruit pakket voor maar 2,99 euro. Met twee Lidl supermarkten in onze buurt hebben we vaak mazzel.

De truc om een pakket te kunnen kopen is om te kijken naar de verkooptijd van het laatst verkochte pakket. Voor de dag erna, zet ik dan de wekker, op zo’n 5 minuten voor de verkooptijd. Vaak staat er dan, kom later terug. Met wat geduld en het scherm een aantal keren verversen is aankoop vaak mogelijk.

Lekkere recepten

M. en ik eten nog wel kaas, ei en honing. We aten al vegetarisch. Vis (garnalen en tonijn) kopen we nu niet meer. Ik vind dat er veel lekkere veganistische recepten zijn.

Op Instagram volg ik onder andere Bonusvegan.  Zij post elke week de aanbiedingen van allerlei vegan producten en ook recepten.

Mocht je nog een tip hebben voor leuke websites en lekkere recepten, dan hou ik mij uiteraard aanbevolen.

Reacties

  1. Hai, ik snap[ dat je Vegan wil gaan leven, maar toch is er iets wat me zo verbaasd met dit soort stukjes. Alle leren spullen meteen weg moeten dat snap ik dan niet, dat is toch niet duurzaam, je moet er toch vervanging voor kopen. Ik zou de producten opgebruiken en dan geen nieuwe meer kopen? (dat snap ik ook niet van mensen die wegwerp voor durrzaam gaan vervangen en dan wegwerp/plastic weg gooien en vervangen door duurzame varianten...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze heeft al haar oude schoenen verkocht en daar schoenen voor teruggekocht die zij graag wil hebben. Andere mensen blij, zij blij. Prima oplossing. Verbaas u niet verwonder u slechts haha.

      Verwijderen
  2. Een dochter met principes!
    Veganistisch eten is vaak heel erg lekker, maar het vraagt behoorlijk wat creativiteit bij het koken en inkopen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zeker #principes Ze kookt zelf nu regelmatig en maakt dan lekkere gerechten.

      Verwijderen
  3. Kijk eens op vegetus.nl en www.evavzw.be.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik eet nu 13 jaar vegan en het is pas de laatste tijd duur, nu er overal dure vervangers van verschijnen in de winkels (wel erg lekker!). Het zijn bijna allemaal luxeproducten die niet echt nodig zijn, maar voor de lekker.
    Bij de Lidl is er nu ook vegan kaas, vegan "ben en jerry"s, vegan yoghurt etc. Maar gewone maaltijden met bonen, tofu, tempeh, seitan, dat hoeft allemaal niet duur te zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het is een mooi verdienmodel geworden, de vegan markt. Ik zal eens kijken naar seitan en tempeh. Dank voor de tip Alynda.

      Verwijderen
  5. Pickuplimes heeft een blog en vlogkanaal met heerlijke recepten!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben het helemaal eens met Bietje. Sommige mensen die vegan willen gaan leven willen ineens geen leren schoenen meer hebben. Maar wat is vegan leer? Nou, plastic schoenen gemaakt van polypropyleen. Als de echt leren schoenen na afdragen (wat overigens vele jaren duurt) naar het afval gaat, zijn ze goed afbreekbaar. Maar die plastic ahum vegan leren schoenen gaan slechts kort mee en zijn heel vervuilend op de afvalberg door het materiaal. Wat dat betreft blijf ik wel leren artikelen gebruiken omdat je er zo lang mee doet. Qua eten ben ik al jarenlang een flexitariër, ongeveer de helft van de week eet ik vegetarisch. Mijn ontbijt is bij toeval al jarenlang veganistisch (havermout met sojamelk en fruit).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zoveel mensen zoveel (vegan of leer) wensen. Ik respecteer mijn dochter's keuze om er volledig voor te gaan. Zij respecteert mijn keuze voor het behouden van mijn leren tassen, agenda's en schoenen. We leren van elkaars zienswijzes. En niet alle vegan schoenen zijn van plastic gemaakt ;)

      Verwijderen
  7. Vooral zelf maken is goedkoop, de kant en klaar vegan etenswaren zijn nogal duur. Veel respect voor mensen die vegan eten. Ik hussel wat, vaak vegan maar ook vegetarisch en af en toe vis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig heb ik nu veel meer tijd om zelf te maken. Ja Vegan is het nieuwe toverwoord op verpakkingen :)

      Verwijderen
  8. Er zijn zoveel lekkere en gezonde vegan recepten te vinden. Kijk eens bij enjoytheveganmovement.nl/blog/de-beste-vegan-nederlandse-fooblogs/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor de link. Ik zal een documentje voor mijzelf (en dochter) maken met alle mogelijkheden.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Woonboerderij van mijn ouders te koop in Kolham

Huis te koop in Kolham Sinds vandaag opnieuw op Funda.  Met betere foto’s :) en een verlaagde prijs. De boerderij van mijn ouders in Kolham. Ruim 340 m2 woonoppervlakte. Plus een heerlijke tuin. En ja, ik heb hier in geen tijden iets gepost.  Het is/was een bewogen jaar. Hopelijk is er binnenkort een nieuwe eigenaar voor het huis van mijn ouders. Iemand die het zijn/haar eigen vorm gaat geven. Link naar Funda voor het huis te koop in Kolham  Update: Het huis is verkocht :) De akte is in januari 2024 gepasseerd.

Nieuwe 7 dagen weekend website en ik blog weer

www.7dagenweekend.nl  Nou het duurde even twee jaren :) In november 2021 stopte ik met full-time werken. Veel plannen had ik. Heerlijk wakker worden zonder wekker. Mij richten op het huis. De moestuin, mijn cursussen, creativiteit, opleidingen en nog andere dingen. Er gebeurden veel ongeplande, onverwachte en onprettige dingen.  Gelukkig ook veel mooie dingen hoor.  Uiteraard wel heel dankbaar voor alle tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nu helaas niet meer zijn. Ook voor de tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nog wel zijn :) Waar mijn hulp welkom was.  En nu voel ik weer ruimte. Plus behoefte om te bloggen.  Vandaag legde ik de laatste hand (ja voor nu :)) aan de nieuwe website van Martijn en mij. www.7dagenweekend.nl Oh ja en natuurlijk hebben we ook iets leuks bedacht als bedankje voor het inschrijven op onze nieuwe mailinglijst. Zes fundamentele vragen uit het boek Goed omgaan met geld van Pierre Pradervand. Je krijgt het PDF bestand door je gegevens hi

Als alles kan, wat kies je dan?

Het is al bijna weer lente Tsjonge, de eerste weken van het nieuwe jaar zijn voorbij gevlogen. Heb je: je woord van het jaar je vision board je mindmap je wensen en doelen etc. etc. allemaal al in kaart gebracht :)  Ik ga mijn 'vision board' tekenen. Mijn woord van het jaar is: AVONTUUR Cursus- en challenge verknettering Het einde van 2023 en het begin van 2024 merkte ik dat ik in mijn eigen 'valkuil' stapte.  Want ik meldde mij voor de ene na de andere cursus en challenge aan. In plaats van ontspannen te kiezen voor hetgeen ik echt zin had om te doen. Vorige week luisterde en keek ik op 1,5 keer de snelheid '6 van 12 Masterclasses' die ruim 2 uren duurden. Hai... Ik raakte op een gegeven moment zo geïrriteerd van mijn eigen gedrag. Want, ja, hele interessante informatie. Maar nee, niet mijn stijl van 'les geven en zakendoen'. Maar 'iedereen' die de stappen had gevolgd was 'zo succesvol'. Alleen als je 1 ding zou kiezen en het hele plan z