Doorgaan naar hoofdcontent

Saldo opgave hypotheek

Jaja, het eerste financiële overzicht van 2015 is binnen. De saldo opgave van de hypotheek. We betaalden 3079,86 euro alleen aan rente. Iets meer dan de helft van het totale bedrag wat we verschuldigd waren op jaarbasis. Een hoop geld. Natuurlijk krijgen we daar via de hypotheekrente aftrek nog wel weer een gedeelte van terug. Maar toch....

Binnenkort hoop ik ook de andere overzichten te ontvangen (die van de duurzaamheidsleningen). Ben ik trouwens de enige die dit soort post leuk vind? 
Vast niet haha... 

Aangezien de waardevermeerderingsregeling van de NAM is uitbetaald, besloten we een begin te maken, met extra aflossen op de hypotheek :)) Ja, ik weet dat ik eerst de laagste duurzaamheidslening af zou lossen. Daar gaan we ook wel mee verder hoor. Maar 'gewoon' 500 euro, omdat het kan. En omdat we bedacht hebben dat we de hypotheek graag dit jaar onder de 70.000 euro willen brengen. 

Natuurlijk gaan we ook klussen. De rest van het geld hebben we gereserveerd voor het isoleren van de kamervloer. Het vervangen van de goot. Het dakkapel renoveren en voorzien van dubbel glas. Ach, echt genoeg te doen hoor het komende jaar. We zullen ons niet vervelen denk ik. Fijne dag. Ons weekend is vandaag begonnen. 

Morgen post ik een blogje over al onze boeken over geld en daaraan gerelateerde zaken. Voor degenen die nog post van mij krijgen. Het komt hopelijk zaterdag of anders dinsdag. Dank voor je geduld.

Reacties

  1. Mijn man heeft zitten rekenen. Helaas krijgen wij geen teruggave van de hypotheek meer. Onze hypotheek is hoger dan die van jullie. Maar het huurwaardeforfait hakt er behoorlijk in. Wij hebben een annuiteitenhypotheek. Die we heel snel afgelost willen hebben en daar wordt hard aan gewerkt. Waarschijnlijk kunnen we deze maand de eerste 1000 euro extra sflossing storten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeker leuke post. De onze is nog niet beschikbaar binnen internetbankieren van onze bank. Afgelopen jaren kwam deze in de laatste week van januari. Even wachten dus nog, al hebben wij natuurlijk een goede indicatie (uit te rekenen op basis van het hypotheekbedrag min gedane - extra - aflossingen en hypotheekrentepercentage).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik houd ook wel van dit soort overzichten! Hij zal hier dan binnenkort denk ik ook wel in de bus liggen, vermoed ik. Vooral ook omdat ik van de annuïteitendelen steeds zelf bereken hoe ver ik ben, dus met zo'n overzicht kan ik dan weer even goed kijken of ik nog op koers zit, of dat ik een misrekening gemaakt heb. Tot nu toe waren die in mijn nadeel, maar toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij kiezen ervoor om de hypotheek af te lossen.. Die duurzaamheidslening kost aan rente, afsluitkosten nog geen 300 euro in 10 jaar. De rente op de hypotheek ligt vele malen hoger. Eenzelfde bedrag levert in de hypotheek binnen 3 jaar 300 euro op..
    Heb ik liever drie schulden waarvan twee met een lage rente, dan een enkele schuld waarbij de rente veel hoger is dan de afgeloste schulden...

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat leuk! volgend jaar kunnen wij daarover meepraten ;) voor nu ben ik al blij dat de hypotheker en man samen de voorlopige teruggaaf hebben geregeld en we door de kosten en de rente dit jaar 350 p/m terug gaan krijgen ongeveer :D dat maakt een netto hypotheek van 605 euro p/m dit jaar ;) toch beter dan de bruto 955 ;) man is nog druk met verzekeringen vergelijken etc. komt vast goed. het eerste jaar is de hypotheek iig goedkoper dan de huidige huur, helaas volgend jaar niet meer gok ik ;) en extra aflossen zal er dit jaar nog niet van komen omdat we idd nog meer willen klussen en ook buffer willen overhouden voor de auto en wasmachine enz. maar we gaan een eind komen met het spaargeld gelukkig om het huis bewoonbaar en vooral voor mij werkbaar te maken (wel handig :p ) heel erg veel zin in :D de meeste plannen zijn al helemaal af :D

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Woonboerderij van mijn ouders te koop in Kolham

Huis te koop in Kolham Sinds vandaag opnieuw op Funda.  Met betere foto’s :) en een verlaagde prijs. De boerderij van mijn ouders in Kolham. Ruim 340 m2 woonoppervlakte. Plus een heerlijke tuin. En ja, ik heb hier in geen tijden iets gepost.  Het is/was een bewogen jaar. Hopelijk is er binnenkort een nieuwe eigenaar voor het huis van mijn ouders. Iemand die het zijn/haar eigen vorm gaat geven. Link naar Funda voor het huis te koop in Kolham  Update: Het huis is verkocht :) De akte is in januari 2024 gepasseerd.

Nieuwe 7 dagen weekend website en ik blog weer

www.7dagenweekend.nl  Nou het duurde even twee jaren :) In november 2021 stopte ik met full-time werken. Veel plannen had ik. Heerlijk wakker worden zonder wekker. Mij richten op het huis. De moestuin, mijn cursussen, creativiteit, opleidingen en nog andere dingen. Er gebeurden veel ongeplande, onverwachte en onprettige dingen.  Gelukkig ook veel mooie dingen hoor.  Uiteraard wel heel dankbaar voor alle tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nu helaas niet meer zijn. Ook voor de tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nog wel zijn :) Waar mijn hulp welkom was.  En nu voel ik weer ruimte. Plus behoefte om te bloggen.  Vandaag legde ik de laatste hand (ja voor nu :)) aan de nieuwe website van Martijn en mij. www.7dagenweekend.nl Oh ja en natuurlijk hebben we ook iets leuks bedacht als bedankje voor het inschrijven op onze nieuwe mailinglijst. Zes fundamentele vragen uit het boek Goed omgaan met geld van Pierre Pradervand. Je krijgt het PDF bestand door je gegevens hi

Als alles kan, wat kies je dan?

Het is al bijna weer lente Tsjonge, de eerste weken van het nieuwe jaar zijn voorbij gevlogen. Heb je: je woord van het jaar je vision board je mindmap je wensen en doelen etc. etc. allemaal al in kaart gebracht :)  Ik ga mijn 'vision board' tekenen. Mijn woord van het jaar is: AVONTUUR Cursus- en challenge verknettering Het einde van 2023 en het begin van 2024 merkte ik dat ik in mijn eigen 'valkuil' stapte.  Want ik meldde mij voor de ene na de andere cursus en challenge aan. In plaats van ontspannen te kiezen voor hetgeen ik echt zin had om te doen. Vorige week luisterde en keek ik op 1,5 keer de snelheid '6 van 12 Masterclasses' die ruim 2 uren duurden. Hai... Ik raakte op een gegeven moment zo geïrriteerd van mijn eigen gedrag. Want, ja, hele interessante informatie. Maar nee, niet mijn stijl van 'les geven en zakendoen'. Maar 'iedereen' die de stappen had gevolgd was 'zo succesvol'. Alleen als je 1 ding zou kiezen en het hele plan z