donderdag 2 januari 2014

Tweede dag suikervrij eten

Vanmorgen, toen de wekker ging, bedacht ik dat ik niet wijs was, toen ik zei dat ik vandaag wel kwam werken :) Gelukkig kon ik uiteindelijk de uitgang van mijn bed wel vinden en reed samen met manlief en zijn vouwfiets, opgevouwen, in de mini auto naar het werk. Bespaarden we toch weer 3,30 euro voor een enkele reis die hij normaal met de trein zou doen. 

Ik doe mee aan de 12 daagse cursus, ik eet suikervrij, van Voedzo. Die startte vandaag. Maar ik ben gisteren al begonnen. Vanmorgen had ik al een ernstige 'dode vogeltjes smaak' (al heb ik naast kip, nog nooit een dood vogeltje gegeten) in mijn mond.

Op zich ging het goed vandaag. Ik had een banaan voor mijn ontbijt. Later op de ochtend een appeltje. Tussendoor wat noten. Voor de lunch een salade met garnalen en andere lekkere dingen. Bij de thee suikervrije koekjes.

Vanmiddag voelde ik wel een zoetbehoefte opkomen. Ik was rond drie uur vrij en haalde onze dochter op bij mijn moeder. Zij hadden net warme chocomelk met slagroom gehad. Ik at daar mijn sojayoghurt met chia zaden en frambozen.
Hmmmm... maar niet heus.

Thuisgekomen keek ik op de facebook groep, waar ik nu toegang heb. Daar stond een recept op om zelf chocolade te maken met kokosolie. Gelukkig had ik daar vrijwel alle ingrediënten voor in huis. Nu staat mijn schattige bakje met robot chocolade vormpjes af te koelen in de vriezer.

En.... ik maakte voor mezelf een beker warme chocomelk. Maar dan wel de suikervrije versie. Ik gebruikte rijstmelk. Twee eetlepels cacao en een theelepeltje dadelstroop. Heerlijk. Kan ik er weer even tegen. Want ik ga zo nog even een overheerlijke warme maaltijd verzinnen. (Zeg/schrijf ik om mezelf moed in te spreken). 

Wie van jullie doet nog meer mee aan de cursus suikervrij eten van Voedzo?

13 opmerkingen:

  1. Ik heb me ook aangemeld, ik eet al langer suikervrij, en ik ben vooral benieuwd hoe de insteek van voedzo is en of ze goede tips en recepten hebben. Ik ben nu alleen bang dat het alleen om geraffineerde suiker gaat en ik vind suikervrij moet ook echt suikervrij zijn, dus ook geen honing, rijst, ahorn, agave of dadelstroop.
    Dit is voor mijn evengoed allemaal suiker wat je bloedsuiker omhoog jaagt. Ik wacht nog even af wat er de komende dagen in mijn mailbox verschijnt voor ik beslis of ik dit verder ga volgen of het weer op mijn eigen manier ga doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, ik denk dan dat je niet echt aan je trekken komt bij de tips en recepten. Want er worden heel veel dingen geschreven waar toch andere bronnen van zoet in verwerkt worden. Ik ben wel blij met de besloten groep op facebook. Daar heb ik al aardig wat leuke links voor recepten gevonden. En handige tips.

      Verwijderen
    2. Ik doe niets met facebook en voel er ook niet voor om alleen hiervoor een account aan te maken. We worden al genoeg in de gaten gehouden op het internet :)). Dus ik zal ergens anders recepten moeten gaan zoeken als blijkt dat er inderdaad toch nog veel andere zoetbronnen worden gebruikt. Ik gebruik zelf alleen af en toe stevia of yakonsiroop die geen effect zouden hebben op je bloedsuiker maar voor de zekerheid echt alleen maar af en toe. Leontine

      Verwijderen
  2. ik doe niet mee maar eet wel al jaren suikervrij, met soms af en toe een suikerversnapering. Dat bevalt heel goed. De 1e keer ontgiften vond ik erg moeilijk, had erg veel ontwenningsverschijnselen. Nu eet ik het zo weinig dat ik die niet meer heb als ik eens heb gezondigd....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt fijn dat je al jaren suikervrij eet. Ik weet dat het zoveel beter voor me is. Maargoed, nu eerst maar even door de eerste dagen heen. Hoe lang had je de eerste keer last van ontwenningsverschijnselen en het ontgiften als ik vragen mag?

      Verwijderen
  3. ik heb mij ook aangemeld om te kijken of ik mijn suikerbehoefte verder omlaag kan brengen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat fijn Annie, ben benieuwd hoe het je afgaat.

      Verwijderen
  4. Pas wel op met de suikervrije koekjes, ook die doen meestal je bloedsuikerspiegel snel stijgen en ook weer snel dalen, gevolg na uurtje weer trek in zoet, is een hele normale reactie en als je die niet wil ook die koekjes vergeten..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, erger dan de pakken speculaasjes die ik de afgelopen periode heb weggewerkt kan de bloedsuikerspiegeling niet schommelen :) Wel bedankt voor je advies Lot. Ik heb al minder behoefte, ook aan de suikervrije koekjes.

      Verwijderen
  5. Ja, ik doe mee!
    Jij bent gied bezig zeg. Ik heb vandaag boodschappen gedaan waaronder roggebrood en volkorencrackers. Heb net mijn lunch voor morgen op het werk klaar gemaakt: yoghurt met verse frambozen (uit de vriezer, van de moestuin) en een salade in glazen pot. Onderin een zelfgemaakte suikervrije dressing, daaop in laagjes een uitje, kleine tomaatjes, reepjes komkommer, reepjes paprika, kikkererwten, geitenkaas en sla. Morgen tussen de middag alleen nog even husselen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, klinkt als een supersalade. Hoe heb je je suikervrije dressing gemaakt? Ik gebruik vaak honingmosterd, maar daar zit ook suiker in.

      Verwijderen
    2. Het werd een zuur/pittige dressing; is best even wennen...
      Olijfolie, azijn, kruiden.

      Verwijderen
  6. Kom nu je blog pas tegen door een reactie bij mijn blog. Ga even teruglezen hoe het suikervrij eten jou vergaat.

    BeantwoordenVerwijderen