Doorgaan naar hoofdcontent

Romige bloemkoolsoep

André van Duin zong er ooit over... Bloemkolen. Afgelopen woensdag bracht mijn moeder spontaan een hele grote bloemkool. Als cadeautje, ook nog het alle dagen feest boekje van de Xenos. Zo lief.

Aangezien we ons aardig hebben laten gaan de afgelopen weken, met het doen van boodschappen, doe ik het nu met wat we in huis hebben.

Zometeen ga ik kokkerellen. Een romig bloemkoolsoepje.
Echt een heerlijk en supereenvoudig recept. Het komt uit het receptenboek van een leven lang fit. Is voor 4 personen.

2 eetlepels boter
1 eetlepel olijfolie
2 middelgrote, grofgehakte uien
1 geplette knoflookteen
2 - 4 klein gesneden stengels bleekselderij
1 grote bloemkool, van het hart ontdaan en gehakt
1/2 theelepel zeezout
1/2 theelepel kerriepoeder (naar keuze)
1/8 theelepel zwarte peper
1/2 theelepel gedroogde tijm
1 theelepel gedroogde basilicum
1 theelepel gedroogde marjolein
6 koppen water (ik doe meestal een liter)
2 blokjes groentebouillon
1/8 theelepel versgemalen nootmuskaat (naar keuze)

Smelt de boter in een grote, zware pan (ik doe dit direct in de soeppan). Giet de olie erbij. Voeg de uien en knoflook toe, daarna de selderij (die heb ik niet, bedenk ik net) en bloemkool en tenslotte de kruiden.

Meng alles goed door elkaar en laat een paar minuten zonder deksel onder herhaaldelijk roeren op een matig vuur koken.
(Ik gooi al gauw wat water erbij, tegen aangebrande bloemkool :))
Giet water en bouillon erbij. Breng aan de kook. Laat met het deksel op de pan op een matig vuur 15 minuten sudderen (of tot de bloemkool zacht is). Uiteraard doe ik aan dekbedkoken.

Haal het deksel van de pan en roer zachtjes. Pureer met een staafmixer tot een gladde en romige soep. Voeg desgewenst de versgemalen nootmuskaat toe.

----------------------------------------------------------

Erbij wordt het een omelet met wat paprika's en andere groente die op moet. Ik merk dat we de laatste tijd weer veel dingen weggooien. Ik viste een verrotte paprika uit het groenterekje. Er lag een overrijpe meloen die maar voor de helft opgegeten is. Enorm zonde.

Morgen wil ik me gaan verdiepen in suiker en zuivelvrij eten voor mezelf. Merk dat ik er last van heb. Vooral de hoeveelheid suikers die ik eet door middel van koekjes, chocola en waterijsjes. Even zien hoe ik dat ga doen met roomboter. Want dat gebruik ik op brood.
En bijvoorbeeld ook met dit recept.

Ik kan namelijk wel wat meer energie gebruiken. En de nieuwe strakke broek die ik heb gekocht, zit niet meer zo heel lekker haha. Voordat het echt winter wordt en ik ga 'hamsteren' als in een vetlaagje opbouwen, kan ik er beter wat aan doen.

Fijn weekend allemaal, ben benieuwd naar jullie plannen.


Reacties

  1. Geinspireerd door jouw recept heb ik gister restjes groente -waaronder een halve bloemkool- tot soep gekookt. beetje kerrie erbij en het resultaat is heerlijk. Dat zijn weer drie avondmaaltijden voor als er weinig tijd is om te koken!

    Ik eet al een jaar zuivelvrij nu. Is heel goed te doen. Ben nooit meer verkouden en weeg een fiks aantal kilo's minder. Kortom: zeker uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik lees her recept nu pas maar het klinkt heerlijk. Ga het dit weekend eens proberen. Groetjes Saskia

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Woonboerderij van mijn ouders te koop in Kolham

Huis te koop in Kolham Sinds vandaag opnieuw op Funda.  Met betere foto’s :) en een verlaagde prijs. De boerderij van mijn ouders in Kolham. Ruim 340 m2 woonoppervlakte. Plus een heerlijke tuin. En ja, ik heb hier in geen tijden iets gepost.  Het is/was een bewogen jaar. Hopelijk is er binnenkort een nieuwe eigenaar voor het huis van mijn ouders. Iemand die het zijn/haar eigen vorm gaat geven. Link naar Funda voor het huis te koop in Kolham  Update: Het huis is verkocht :) De akte is in januari 2024 gepasseerd.

Nieuwe 7 dagen weekend website en ik blog weer

www.7dagenweekend.nl  Nou het duurde even twee jaren :) In november 2021 stopte ik met full-time werken. Veel plannen had ik. Heerlijk wakker worden zonder wekker. Mij richten op het huis. De moestuin, mijn cursussen, creativiteit, opleidingen en nog andere dingen. Er gebeurden veel ongeplande, onverwachte en onprettige dingen.  Gelukkig ook veel mooie dingen hoor.  Uiteraard wel heel dankbaar voor alle tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nu helaas niet meer zijn. Ook voor de tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nog wel zijn :) Waar mijn hulp welkom was.  En nu voel ik weer ruimte. Plus behoefte om te bloggen.  Vandaag legde ik de laatste hand (ja voor nu :)) aan de nieuwe website van Martijn en mij. www.7dagenweekend.nl Oh ja en natuurlijk hebben we ook iets leuks bedacht als bedankje voor het inschrijven op onze nieuwe mailinglijst. Zes fundamentele vragen uit het boek Goed omgaan met geld van Pierre Pradervand. Je krijgt het PDF bestand door je gegevens hi

Als alles kan, wat kies je dan?

Het is al bijna weer lente Tsjonge, de eerste weken van het nieuwe jaar zijn voorbij gevlogen. Heb je: je woord van het jaar je vision board je mindmap je wensen en doelen etc. etc. allemaal al in kaart gebracht :)  Ik ga mijn 'vision board' tekenen. Mijn woord van het jaar is: AVONTUUR Cursus- en challenge verknettering Het einde van 2023 en het begin van 2024 merkte ik dat ik in mijn eigen 'valkuil' stapte.  Want ik meldde mij voor de ene na de andere cursus en challenge aan. In plaats van ontspannen te kiezen voor hetgeen ik echt zin had om te doen. Vorige week luisterde en keek ik op 1,5 keer de snelheid '6 van 12 Masterclasses' die ruim 2 uren duurden. Hai... Ik raakte op een gegeven moment zo geïrriteerd van mijn eigen gedrag. Want, ja, hele interessante informatie. Maar nee, niet mijn stijl van 'les geven en zakendoen'. Maar 'iedereen' die de stappen had gevolgd was 'zo succesvol'. Alleen als je 1 ding zou kiezen en het hele plan z