Doorgaan naar hoofdcontent

Jaren 30 huis van energielabel F naar A

Jaaaaa, het is gelukt. Met alle maatregelen die we de afgelopen jaren genomen hebben, is de beloning dat onze jaren dertig woning nu een energielabel A heeft.


Gisteren kregen we op ons Instagram account 7 dagen weekend de vraag wat we allemaal gedaan hebben.

Toen wij in 2014 ons huis kochten, was het al geruime tijd onbewoond. We lieten op 4 februari van dat jaar een maatwerkadvies opstellen om te bepalen welke mogelijkheden er allemaal waren.

Het bijpassende energielabel was destijds een F.

Wat hebben we allemaal gedaan en/of laten doen?

Het huis is van boven naar beneden gestript.
  • Voor we er kwamen wonen hebben we 10 zonnepanelen gekocht en laten installeren
  • Op zolder hebben we dakisolatie aangebracht, folie, dikke glaswol, daarover heen gipsplaten
  • In de woonkamer is de enkelsteens muur voorzien van een houten framewerk, daarin ook isolatiemateriaal


  • Spouwmuur isolatie in laten spuiten - daar waar mogelijk
  • Vloerisolatie in de woonkamer, onder de houten vloer
  • In de kruipruimte heeft M. een constructie gemaakt, waarbij steenwol tussen de balken hangt
  • 8 kunststof kozijnen met ‘triple glas’
  • 3 kunstof deuren (voor- en achterdeur + een deur als toegang naar het platte dak)
  • een nieuw dak op de uitbouw (waar de keuken zit)
  • voorgevel laten impregneren
  • hele huis opnieuw laten voegen


Ja, dit alles heeft bakken met geld gekost :) Maar een warm en droog huis slaapt zo veel lekkerder.

We hadden twee duurzaamheidsleningen afgesloten waarmee we de kosten hebben gefinancierd. Ons huis hadden we gelukkig voordelig gekocht. We wisten van tevoren natuurlijk niet hoe het uit zou pakken.

Ons gasverbruik is rond de 900 m3 per jaar en electriciteit zo rond de 1800 kWh. Onze zonnepanelen leveren voldoende op om dit te compenseren. Ons maandelijks voorschotbedrag zit op 77 euro per maand. Heel wat anders dan de 243 euro waar we in het begin voor werden aangeslagen.

Dit jaar kun je nog voordelig een energielabel aanvragen. Vanaf 2021 gaat het bedrag hiervoor flink omhoog. Aanvraag kan via de website van het RVO. Energielabel voor woningen

Foto’s met dank aan M. Op één of andere manier zijn al mijn klusfoto’s verdwenen. 



Reacties

  1. Goed bezig!
    Vraagje, hebben jullie bij al dat isoleren ook een WTW(warmteterugwin)-balansventilatie geïnstalleerd?
    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Greet, nee dat hebben we niet. Zal eens opzoeken wat dat is. We ventileren dmv roosters in de ramen in de kamer en keuken. En boven door ramen open te zetten.

      Verwijderen
  2. Wat goed zeg, wat hebben jullie hard gewerkt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. We hebben inderdaad hard gewerkt de afgelopen jaren. Lief dat je dat benoemt. Willen we nog wel eens vergeten.

      Verwijderen
  3. Heel netjes! De eerste trapjes richting label c zijn meestal gemakkelijk, maar om a te halen moet je met zulk huis best ver gaan, knap!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Ons eerste rapport, daar hebben we echt iemand metingen voor laten doen. Deze aanvraag was volledig online. Uiteraard moesten we wel bewijsstukken aanleveren. Maar er zijn nog steeds verbeterpunten in ons huis. Zoals de keukenvloer en oude beglazing in de kozijnen daar.

      Verwijderen
  4. Mag k vragen waarom jullie een nieuw energie label hebben aangevraagd? Ik begrijp dat t 10 jaar geldig is, en dan moet je een nieuwe aanschaffen. Wij zijn nu veel duurzme aanpassingen aan t doen, en hebben er over nagedacht om wel of niet aan te schaffen, maar aangezien we zeker de komende 10 jaar hier nog blijven wonen, hebben we besloten geen nieuw energie label aan te vragen. Missen we een voordeel om t wel te doen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bianca, onze reden is dat het aanvragen nu heel voordelig is. Binnen 10 jaar van nu gaan wij onze woning verhuren of verkopen. Zoals je aangeeft blijven jullie voorlopig nog in jullie woning wonen. Dan zou ik zeker eerst de duurzame aanpassingen doen.

      Verwijderen
  5. Jeetje wat een werk hebben jullie eraan gehad!! Mooi om te zien dat het z'n vruchten afwerpt! Wij hebben ook geen spouwmuren dus kan er helaas niets tussen gepropt worden. We hebben al wel gekeken hoe we het het beste aan kunnen pakken. Zal van binnenuit moeten bij ons, maar dat gaan we niet doen. Wellicht over een x aantal jaren dat we iets anders met de achtergevel willen, dat we dan de zijgevel ook mee gaan nemen. Wij zaten op label F toen we hier kwamen en zitten nu op D, voor ons ook al beter geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Bouk. Ja, was veel werk inderdaad. Bij de keuken kunnen we nog wel een isolatie verbeterpunt treffen hoor. Fijn dat jullie al op D zitten. Scheelt inderdaad.

      Verwijderen
  6. Wauw, goed gedaan zeg! Dat is een enorme verbetering!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel erg knap van jullie, diep respect voor jullie harde werk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Miranda. Op naar het volgende (droom)huis. Met blokhut :)

      Verwijderen
  8. Indrukwekkend, heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Woonboerderij van mijn ouders te koop in Kolham

Huis te koop in Kolham Sinds vandaag opnieuw op Funda.  Met betere foto’s :) en een verlaagde prijs. De boerderij van mijn ouders in Kolham. Ruim 340 m2 woonoppervlakte. Plus een heerlijke tuin. En ja, ik heb hier in geen tijden iets gepost.  Het is/was een bewogen jaar. Hopelijk is er binnenkort een nieuwe eigenaar voor het huis van mijn ouders. Iemand die het zijn/haar eigen vorm gaat geven. Link naar Funda voor het huis te koop in Kolham  Update: Het huis is verkocht :) De akte is in januari 2024 gepasseerd.

Nieuwe 7 dagen weekend website en ik blog weer

www.7dagenweekend.nl  Nou het duurde even twee jaren :) In november 2021 stopte ik met full-time werken. Veel plannen had ik. Heerlijk wakker worden zonder wekker. Mij richten op het huis. De moestuin, mijn cursussen, creativiteit, opleidingen en nog andere dingen. Er gebeurden veel ongeplande, onverwachte en onprettige dingen.  Gelukkig ook veel mooie dingen hoor.  Uiteraard wel heel dankbaar voor alle tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nu helaas niet meer zijn. Ook voor de tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nog wel zijn :) Waar mijn hulp welkom was.  En nu voel ik weer ruimte. Plus behoefte om te bloggen.  Vandaag legde ik de laatste hand (ja voor nu :)) aan de nieuwe website van Martijn en mij. www.7dagenweekend.nl Oh ja en natuurlijk hebben we ook iets leuks bedacht als bedankje voor het inschrijven op onze nieuwe mailinglijst. Zes fundamentele vragen uit het boek Goed omgaan met geld van Pierre Pradervand. Je krijgt het PDF bestand door je gegevens hi

Als alles kan, wat kies je dan?

Het is al bijna weer lente Tsjonge, de eerste weken van het nieuwe jaar zijn voorbij gevlogen. Heb je: je woord van het jaar je vision board je mindmap je wensen en doelen etc. etc. allemaal al in kaart gebracht :)  Ik ga mijn 'vision board' tekenen. Mijn woord van het jaar is: AVONTUUR Cursus- en challenge verknettering Het einde van 2023 en het begin van 2024 merkte ik dat ik in mijn eigen 'valkuil' stapte.  Want ik meldde mij voor de ene na de andere cursus en challenge aan. In plaats van ontspannen te kiezen voor hetgeen ik echt zin had om te doen. Vorige week luisterde en keek ik op 1,5 keer de snelheid '6 van 12 Masterclasses' die ruim 2 uren duurden. Hai... Ik raakte op een gegeven moment zo geïrriteerd van mijn eigen gedrag. Want, ja, hele interessante informatie. Maar nee, niet mijn stijl van 'les geven en zakendoen'. Maar 'iedereen' die de stappen had gevolgd was 'zo succesvol'. Alleen als je 1 ding zou kiezen en het hele plan z