Doorgaan naar hoofdcontent

Weg ermee

Pakkende titel van het boek van Dennis Storm. Weg ermee. Niet het boek zelf hoor, want dat leest heerlijk weg. Ik snap ook de schoonheid van minimalisme. De heerlijkheid van eenvoud en weinig, mooie ‘spullen’. In een volgend leven komt dat vast goed met mij :)




Want nu, heb ik gewoon veeeeeeel spullen. M. is al een echte minimalist. En onze dochter ook. Zij het op kleding en schoenen na. In huis zijn er van die lades waar Dennis over schrijft. Vol met zooi, die er in feite niet in hoeft te liggen. 

Gisteren wilde ik pleisters pakken. Uiteindelijk vond ik ze in de uiterste hoek van de la. Onder twee rookmelders, die nodig opgehangen moeten worden. Vier lege kauwgomdoosjes, ontelbare rommeltjes die bij het opruimen van de keuken, door mij in de la geschoven zijn.

De vloer van mijn kamertje is bezaaid met kleding. De kledingkast staat ergens anders en die is eigenlijk al vol. Want ik heb mijn zomerkleding uit de doos gehaald, maar mijn winterkleding nog niet opgeborgen. 

Nu is het mooi weer en vind ik het jammer om dit soort klusjes te doen. ‘s Nachts heb ik mijn ogen dicht en zie ik de hoeveelheid spullen niet. Maar bij het wakker worden wel. Waarom bewaar ik 10 jaar aan Flow tijdschriften? Nog erger, waar kocht ik er via M.arktplaats nog 90 stuks bij? (Om in te knippen, want dat vond ik zonde van mijn eigen Flows haha).

Maar het telkens opruimen, uitzoeken en stapels maken kost wel (ongemerkt) veel energie. De woonkamer is de enige plek in huis die we elke dag helemaal opgeruimd hebben/houden.

De keuken staat op de tweede plek qua opgeruimdheid. Al nodigen de grote werkbladen uit tot het neerleggen van spullen. Na het lezen van het boek, ga ik zeker aan de slag met de overige ruimtes. 

Update: Ik las een prachtig blog van Anita’s Dagboek. 
Chaos en de grote leegte 
Het past heel goed bij mijn gedachtengang van dit moment. 


Reacties

  1. Vanmorgen ook met de zomerkleding begonnen en ik vind dat altijd leuk om te doen. Er zijn best een aantal dingen die ik vergeten ben altijd,
    Hangt lekker te wapperen, ik ruim de kast uit en dan kan het wintergoed weer grotendeels naar zolder. Niet alles want iets heb je in april en mei altijd nog wel nodig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja heerlijk hè Lot. Ik word altijd oprecht blij van mijn zomerkleding.

      Verwijderen
  2. Ik noem mezelf tegenwoordig wel eens een minimalist met veel spullen 😄 :-))
    Ten opzichte van anderen doe ik heel veel niet en geef aan heel veel dingen geen geld uit, maar toch blijf ik met teveel spullen zitten. Daar zit nog wel ruimte voor mezelf om te leren. Want ik voel me wel een minimalist.
    Lief dat je mijn blogartikel deelt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, ja dat is een goede Anita, minimalist met veel spullen. Ja, je schrijft zo fijn en de 6 stappen zijn voor veel mensen inspirerend denk ik.

      Verwijderen
  3. Laat ik beginnen met te zeggen dat ik echt niet wist dat er mensen waren die buiten hun kledingkast nog een 2e set kleding hebben van het andere seizoen. Ik bedoel: of je kast is te klein of je hebt te veel kleding.
    Misschien is het een doel om ervoor te zorgen dat je niet 2 kledingkasten nodig hebt maar 1 waar alle kleding inpast. Scheelt ook nog 2x in- en uitpakken. Vergelijkbaar met all-season banden onder de auto waarbij het opslaan en wisselen ook nog eens geld kost.

    Succes met het opruimen en blij te merken dat het hier in huis ontzettend meevalt met de spullen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, nou mensen zoals ik die houden van afwisseling in kledingstijl. En mijn kast is inderdaad te klein. De grote kast is naar onze dochter gegaan. Fijn dat jij nu weer opgelucht bent Mark dat hij bij jullie mee valt.

      Verwijderen
  4. Onze kleren hangen het hele jaar door in onze "kast", oftewel legplanken en een ophangstang van bamboo.... Ik heb niet zoveel dus alles past er met gemak in. De jassen gaan wel naar boven, dat dan weer wel ;-) Ik ben sinds 2015 aan het opruimen gegaan, ik bewaarde alles...maar toen na de zoveelste verhuizing was ik er klaar mee ( ben ik korte tijd vaak een keer verhuisd). Ik heb alles uitgezocht, we zijn op een rommelmarkt gaan staan en de rest is naar de kringloop gegaan. We zijn gaan samenwonen, toen weer een mega grote opruimslag gemaakt en nu zijn we tevreden met wat we hebben, voldoende voor ons gezin ( qua keukengerei ed.) Bevalt me goed, ik hoef nooit op te ruimen, laatjes op te schonen of de kelder goed uitmesten....Ik doe het wel hoor, maar ben er zo mee klaar haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk dat je zo weinig tijd kwijt bent aan schoomaken en opruimen Bouk. Dat is ook mijn streven. Ooit.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Woonboerderij van mijn ouders te koop in Kolham

Huis te koop in Kolham Sinds vandaag opnieuw op Funda.  Met betere foto’s :) en een verlaagde prijs. De boerderij van mijn ouders in Kolham. Ruim 340 m2 woonoppervlakte. Plus een heerlijke tuin. En ja, ik heb hier in geen tijden iets gepost.  Het is/was een bewogen jaar. Hopelijk is er binnenkort een nieuwe eigenaar voor het huis van mijn ouders. Iemand die het zijn/haar eigen vorm gaat geven. Link naar Funda voor het huis te koop in Kolham  Update: Het huis is verkocht :) De akte is in januari 2024 gepasseerd.

Nieuwe 7 dagen weekend website en ik blog weer

www.7dagenweekend.nl  Nou het duurde even twee jaren :) In november 2021 stopte ik met full-time werken. Veel plannen had ik. Heerlijk wakker worden zonder wekker. Mij richten op het huis. De moestuin, mijn cursussen, creativiteit, opleidingen en nog andere dingen. Er gebeurden veel ongeplande, onverwachte en onprettige dingen.  Gelukkig ook veel mooie dingen hoor.  Uiteraard wel heel dankbaar voor alle tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nu helaas niet meer zijn. Ook voor de tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nog wel zijn :) Waar mijn hulp welkom was.  En nu voel ik weer ruimte. Plus behoefte om te bloggen.  Vandaag legde ik de laatste hand (ja voor nu :)) aan de nieuwe website van Martijn en mij. www.7dagenweekend.nl Oh ja en natuurlijk hebben we ook iets leuks bedacht als bedankje voor het inschrijven op onze nieuwe mailinglijst. Zes fundamentele vragen uit het boek Goed omgaan met geld van Pierre Pradervand. Je krijgt het PDF bestand door je gegevens hi

Als alles kan, wat kies je dan?

Het is al bijna weer lente Tsjonge, de eerste weken van het nieuwe jaar zijn voorbij gevlogen. Heb je: je woord van het jaar je vision board je mindmap je wensen en doelen etc. etc. allemaal al in kaart gebracht :)  Ik ga mijn 'vision board' tekenen. Mijn woord van het jaar is: AVONTUUR Cursus- en challenge verknettering Het einde van 2023 en het begin van 2024 merkte ik dat ik in mijn eigen 'valkuil' stapte.  Want ik meldde mij voor de ene na de andere cursus en challenge aan. In plaats van ontspannen te kiezen voor hetgeen ik echt zin had om te doen. Vorige week luisterde en keek ik op 1,5 keer de snelheid '6 van 12 Masterclasses' die ruim 2 uren duurden. Hai... Ik raakte op een gegeven moment zo geïrriteerd van mijn eigen gedrag. Want, ja, hele interessante informatie. Maar nee, niet mijn stijl van 'les geven en zakendoen'. Maar 'iedereen' die de stappen had gevolgd was 'zo succesvol'. Alleen als je 1 ding zou kiezen en het hele plan z