Doorgaan naar hoofdcontent

Hoeveel geef jij gemiddeld?


Mijn leuke etui, met reis afbeeldingen. Vandaag verkocht via een Facebook groep. Met verlies, want het gaat naar België en de verzendkosten zijn bijzonder hoog. Voor brievenbuspost geldt er een verdubbeling van het tarief wanneer de 100 gram grens gepasseerd wordt. Officieel was het te betalen porto bedrag hoger dan de prijs van het etui. Maar omdat ik nog een aantal postzegels voor internationaal verzenden had liggen besloot ik 4,20 euro zelf te betalen.
Omdat de zegels al in een ver verleden betaald zijn voelt het niet meer als geld.
Ken je dat gevoel? 

Ik zie het maar als een vorm van geven. En ons 'GIVE' potje mag wel wat vergroot worden. M. had het vandaag over een filmpje van wijlen Jim Rohn. 
Hij sprak over het geven van 10% van van je inkomen. Wanneer je een van 1 euro 10% geeft, dan gaat het om een 'dubbeltje'. Hoe is het dan wanneer je 100.000 euro je 10% geeft? Of van een nog hoger bedrag.

Ik ben niet kerkelijk opgevoed. Wel ken ik 'tienden geven' van horen zeggen. Hier thuis geven wij onszelf wel 10% van de inkomsten. Dat bedrag gaat direct apart op een speciale rekening. Hoe fijn zou het zijn wanneer ik eenzelfde bedrag gewoonweg weg zou kunnen geven?

Reacties

  1. Volgens mij ging het bij die 10den niet om geven aan jezelf.... ;-)
    Ik geef een deel van mijn inkomen maandelijks weg, aan de kerk en aan een paar andere goede doelen. En wat er verder van mijn inkomen overblijft na het betalen van alle lasten mag ik lekker zelf houden...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van mij mag het hier ook wel wat meer en misschien iets structureler. Ik geef meestal wel aan de kerk (maar bedrag hangt net af van hoe m'n pet staat als ze met dat envelopje komen) en ik steun wat arme katten en arme mensen (al sinds m'n tienerjaren zo'n beetje). Maar ik vind het eigenlijk niet in verhouding tot wat ik dan mezelf 'geef' door te sparen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Arme katten :) ik heb daar direct een plaatje bij. Hier zijn ook de verhoudingen wat scheef qua inkomsten en wat we geven. Iets waar we naar gaan kijken de komende tijd.

      Verwijderen
  3. P.S. Ook natuurlijk een beetje vanuit de overvloed-mindset bekeken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb altijd geprobeerd te geven, ook in onze magere jaren, soms ten koste van mezelf... Ik heb nu een wat egoïstischere instelling gekregen nu dat het beter gaat. Eerst wijzelf en dan de rest pas, zeker qua geld, we hebben zolang zo weinig gehad dat het nu onze tijd is voor overvloed. Ik ben wel makkelijker geworden met spullen weggeven ipv het verkopen, dat houd het hier opgeruimd en ik vind het fijn als ik iemand er nog blij mee kan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar wat je schrijft. Zowel met eerst geven aan onszelf als met het spullen weggeven. Ruimt zo heerlijk op. En fijn dat de kringloop het dan weer kan verkopen aan iemand die het echt graag wil.

      Verwijderen
  5. Heb altijd meegekregen als credo 'laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet (als je geeft), dus dat hou ik voor mijzelf. Maar geven doe ik, zelfs en juist nu ik financieel het niet breed heb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh die uitspraak kende ik nog niet. Ik denk dat het ook prima is, wat iemand ook geeft, tijd en/of geld. Fijn dat je het ook doet nu je het financieel niet breed hebt. Wij deden het niet volgens mij in onze 'minder rijke tijd'.

      Verwijderen
  6. Leen renteloos uit via Kiva.Maar nu je het zegt bedenk ik dat ik prima meer kan doen. Het staat toch maar op de bank te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kiva, ik zal ook eens kijken wat ik daar nog extra kan doen. Ik had als streven om tenminste 100 leningen te hebben verstrekt. Direct weer een idee voor een blog :) Dank voor de inspiratie.

      Verwijderen
  7. In de VS is "geven" veel breder verspreid. Maar daar wordt ook veel minder door de overheid geregeld (en vanuit belasting betaald). Dat zijn communicerende vaten volgens mij.
    Dus voor NL zie ik 10% niet als een "must".

    Ik denk wel dat geven aan een ander ook goed is voor jezelf. Je beseft meer hoe goed je het zelf hebt, en het voelt heel goed en heel machtig (in de positieve zin van het woord; dat je iets kunt veranderen). Dus het is goed om het doen, niet alleen voor de wereldvrede, maar ook voor jezelf, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt.

    Dus ik doe het ook. Maar die 10% kom ik lang niet aan, zelfs niet nu ik best goed verdien. Vanuit onze familie ben ik het ook niet gewend en voelt het raar om te doen.Mmmmmm

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het is zeker goed voor ons. Gisteren keken we naar Undercover Boss. Daar wordt aan het einde van het programma ook veel gegeven aan de medewerkers. En hoe blij ze daar altijd mee zijn.

      Verwijderen
  8. Ik geef ieder jaar een vast bedrag aan de dierenambulance en het dierenasiel. Tien procent haal ik nog niet, maar ik heb dat wel als doel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een mooie organisaties waar je aan geeft. Zal ik toevoegen aan onze goede doelen lijst.

      Verwijderen
  9. Ik geef wel zo rond de 10%. Dat zijn vaste bedragen die elke maand op een vaste dag worden afgeschreven. We kunnen het nu best missen maar ook toen we het financieel minder hadden hebben we dat gedaan. Maandelijks de kerk, en we sponsoren 3 kinderen via Compassion, vanaf dat we geboren zijn, en dat doen we tot ze 18 jaar zijn. Verder nog wat goede doelen, we hebben dat altijd al gedaan, het hoort bij ons leven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wellicht is het makkelijker wanneer het maandelijks gaat. Wat ik daarmee bedoel is dat het dan al meer een 'gewoonte' is. Mooi dat jullie zo genereus zijn. Kunnen wij nog een voorbeeld aan nemen.

      Verwijderen
  10. Ik geef op het moment vooral tijd en liefde en ik deel mijn kennis. Soms voelt het niet goed dat ik niet met geld steun, maar ik zie gelukkig dat mijn vrijwilligerswerk echt goed terecht komt en dat vind ik fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tijd, liefde en steun, super toch. Soms heb ik namelijk wel eens het idee dat ik mij er met geld 'makkelijk' van af maak als je begrijp wat ik bedoel.

      Verwijderen
  11. Toen ik goed mijn financien op orde ging brengen ontdekte ik hoeveel ik weggaf. Aan goede doelen, aan mooie cadeaus voor een ander. Met die goeie doelen ben ik toen volledig gestopt. Ik ging mijzelf als een goed doel beschouwen ;-) Gaf ik vroeger ook makkelijk spullen weg als iemand zei dat ze iets mooi vonden? Toen ik eenmaal door had dat ik meer mezelf op nummer 1 moest zetten, verkocht ik spullen voor flink geld op MP. Mijn tijd gaf ik ook weg, stond altijd voor iedereen klaar. Daar heb ik ook een rem op gezet.
    Tegenwoordig geef ik weer vaker iets weg. Omdat het mij financieel beter gaat. Vooral als ik het idee heb dat ik iemand er echt financieel een plezier mee doe. Maar ik ben wel terughoudender geworden, omdat ik merk dat geld weggeven meestal niks doet groeien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jezelf als goed doel haha, beste idee ooit. Wel herkenbaar hoor, ik ben ook een gever. Tijd, aandacht, spullen....

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Woonboerderij van mijn ouders te koop in Kolham

Huis te koop in Kolham Sinds vandaag opnieuw op Funda.  Met betere foto’s :) en een verlaagde prijs. De boerderij van mijn ouders in Kolham. Ruim 340 m2 woonoppervlakte. Plus een heerlijke tuin. En ja, ik heb hier in geen tijden iets gepost.  Het is/was een bewogen jaar. Hopelijk is er binnenkort een nieuwe eigenaar voor het huis van mijn ouders. Iemand die het zijn/haar eigen vorm gaat geven. Link naar Funda voor het huis te koop in Kolham  Update: Het huis is verkocht :) De akte is in januari 2024 gepasseerd.

Nieuwe 7 dagen weekend website en ik blog weer

www.7dagenweekend.nl  Nou het duurde even twee jaren :) In november 2021 stopte ik met full-time werken. Veel plannen had ik. Heerlijk wakker worden zonder wekker. Mij richten op het huis. De moestuin, mijn cursussen, creativiteit, opleidingen en nog andere dingen. Er gebeurden veel ongeplande, onverwachte en onprettige dingen.  Gelukkig ook veel mooie dingen hoor.  Uiteraard wel heel dankbaar voor alle tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nu helaas niet meer zijn. Ook voor de tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nog wel zijn :) Waar mijn hulp welkom was.  En nu voel ik weer ruimte. Plus behoefte om te bloggen.  Vandaag legde ik de laatste hand (ja voor nu :)) aan de nieuwe website van Martijn en mij. www.7dagenweekend.nl Oh ja en natuurlijk hebben we ook iets leuks bedacht als bedankje voor het inschrijven op onze nieuwe mailinglijst. Zes fundamentele vragen uit het boek Goed omgaan met geld van Pierre Pradervand. Je krijgt het PDF bestand door je gegevens hi

Als alles kan, wat kies je dan?

Het is al bijna weer lente Tsjonge, de eerste weken van het nieuwe jaar zijn voorbij gevlogen. Heb je: je woord van het jaar je vision board je mindmap je wensen en doelen etc. etc. allemaal al in kaart gebracht :)  Ik ga mijn 'vision board' tekenen. Mijn woord van het jaar is: AVONTUUR Cursus- en challenge verknettering Het einde van 2023 en het begin van 2024 merkte ik dat ik in mijn eigen 'valkuil' stapte.  Want ik meldde mij voor de ene na de andere cursus en challenge aan. In plaats van ontspannen te kiezen voor hetgeen ik echt zin had om te doen. Vorige week luisterde en keek ik op 1,5 keer de snelheid '6 van 12 Masterclasses' die ruim 2 uren duurden. Hai... Ik raakte op een gegeven moment zo geïrriteerd van mijn eigen gedrag. Want, ja, hele interessante informatie. Maar nee, niet mijn stijl van 'les geven en zakendoen'. Maar 'iedereen' die de stappen had gevolgd was 'zo succesvol'. Alleen als je 1 ding zou kiezen en het hele plan z