Doorgaan naar hoofdcontent

Niet voordelig op reis naar Napels

Vaak hoor ik mensen zeggen dat ze van reizen houden. Nou, daar vind ik werkelijk geen r.et aan hoor. Wel ergens anders zijn :) Ik zou graag een teleporteermachine hebben, zoals professor Barabas (zo heette hij toch?) van Suske en Wiske.

Vanwege de nieuwe baan van M. en repetities plus optreden van dochter op Noorderzon, bestond de zomervakantie uit 4,5 week vrij voor mij. Best lekker hoor, maar niet echt ontspannen. Want ik stond echt nog aardig in de 'aan stand'.

Al jaren ben ik groot fan van Italië. Op mijn 19e woonde en werkte ik er ruim negen maanden als au-pair. De liefde voor het land is destijds ontstaan en noooooit meer weggegaan. Man en dochter heb ik enigszins besmet met het 'virus'. Samen waren we al eerder in Turijn en Milaan. Met M. ook nog een weekje romantisch met zijn twee in Rome.

Dit keer was Napels aan de beurt. Via Transavia boekte ik de vliegtickets en via Wimdu een appartement. 


Favoriete koekjes
Onze manier van vakantie vieren, bestaat uit lekker eten en drinken, alle toeristische plekken en drukte zoveel mogelijk vermijden en ons mengen onder de plaatselijke bevolking.

We hadden gekozen voor de wijk Bagnoli in Napels. Een heel ruim appartement. Vlak bij de metro, la Cumana (trein) en op tien minuten lopen van het strand.

We kwamen vorige week zondag rond een uur of vijf aan bij het appartement. De verhuurders stonden al klaar. We kregen wat plaatselijke lekkernijen aangeboden en een gaaf geschilderde koelkastmagneet. Twee flessen water lagen klaar in de koelkast. Ons avontuur kon beginnen.



Heerlijke pizza's voor absurd lage prijzen

Napels staat bekend om zijn pizza's. Bij ons in de wijk zat 'da Michele' waar wij als 'Nederlanders' uiteraard veel te vroeg waren qua etenstijd. (Rond 19.00 uur, maar we hadden echt trek). Drie pizza's, drie drankjes en een salade voor 21,50 euro. Heel wat anders dan de drie cappuccino's op Schiphol voor 13,50 euro (ja echt!)



Het enige gezonde van de hele week :)

De gastheer was voor we gingen eten nog zo vriendelijk om met ons naar de supermarkt te rijden. Water voor de hele week was makkelijker meenemen in de auto. Uiteraard kochten we ook onze favoriete koekjes. (Zie de eerste foto).



La Cumana - de gave graffiti trein

Voor het vervoer kochten we een weekkaart. 16 euro per persoon voor de tram, trein, metro en bus.

De gave graffiti trein stopte echt vlak bij het appartement en bracht ons in een kleine 20 minuten midden in het centrum.

Dat centrum was prachtig hoor, maar wij vonden het helemaal niet leuk daar. Veel te druk, hordes toeristen, enorm veel verkopers van nep merk tassen, zakdoekjes, sokken, aanstekers, selfie sticks en batterij opladers.


Fris zure granita

Dus vonden wij onze 'eigen plekken'. Fijne straten, mooie vergezichten, ontspannen plekken vlak langs zee. Vijf dagen, vierentwintig uur per dag met ons drietjes ging ook redelijk goed. Toen ik op een minder goed moment tegen dochter schreeuwde zei: "Volgende keer gaan wij zonder jou op vakantie", gaf ze aan dat ik dat elk jaar zeg. Hahaha. Gelukkig houden we nog steeds veel van elkaar.



Portret gemaakt door dochter

Reizen vormt één van onze grootste uitgavenposten. Omdat we de tickets en het appartement los van elkaar geboekt en betaald hadden, dacht M. dat het dit keer wel mee zou vallen. Ik zat goed met mijn schatting (helaas :)). Maar ik heb het erg graag voor over. De blijvende nieuwe herinneringen en de lol zijn onbetaalbaar. 

De overgang naar de temperaturen in NL waren even wennen de afgelopen twee dagen. De verwarming is voor het eerst weer aangegaan dit weekend. De voorbereidingen voor de werk- en schoolweek zijn in volle gang. En wij genieten lekker na met de foto's

Reacties

  1. Oh, wat herkenbaar! Ik ging vorige week "helemaal" naar Egmond, maar ik wás me toch stresserig aan het inpakken en reizen (ja, er kan veel misgaan, met de fiets op de trein....O)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, onze reis... er reed geen trein die ochtend van Juice Lake naar Grunn. Obstakel op het spoor. En wij moesten uiteraard wel op tijd op Schiphol zijn. Gelukkig bedachten we dat via Haren ook mogelijk was met gratis parkeren op de P+R. Maar echt, dat reizen is niet mijn hobby.

      Stoer hoor, met de fiets op de trein. Blijf je dan ook in de buurt van je fiets zitten?

      Verwijderen
  2. Klinkt en ziet er uit als een hele fijne week samen! Leuk! Italië willen wij ook nog eens heen, en dan ook idd naar Napels...pizza eten haha. Kennissen van ons gaan er vaak heen, hij komt er vandaan, dus ja dan moeten we wel zien waar hij vandaan komt he?

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh dat is leuk zeg, uit Napels komen ;) Ja dan moet je zeker een keer zien waar hij vandaan komt.

      Verwijderen
  3. Wat fijn dat jullie het zo goed hebben gehad in het gezellige ItaIië! Hier kun je wel weer even op teren, dus lijkt me het geld dubbel en dwars waard :). Je boft helaas niet met de kou nu in Nederland. Succes met wennen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou zeg, zeker wennen. Nat, koud en donker. Gelukkig hebben we de foto’s nog ;)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Woonboerderij van mijn ouders te koop in Kolham

Huis te koop in Kolham Sinds vandaag opnieuw op Funda.  Met betere foto’s :) en een verlaagde prijs. De boerderij van mijn ouders in Kolham. Ruim 340 m2 woonoppervlakte. Plus een heerlijke tuin. En ja, ik heb hier in geen tijden iets gepost.  Het is/was een bewogen jaar. Hopelijk is er binnenkort een nieuwe eigenaar voor het huis van mijn ouders. Iemand die het zijn/haar eigen vorm gaat geven. Link naar Funda voor het huis te koop in Kolham  Update: Het huis is verkocht :) De akte is in januari 2024 gepasseerd.

Nieuwe 7 dagen weekend website en ik blog weer

www.7dagenweekend.nl  Nou het duurde even twee jaren :) In november 2021 stopte ik met full-time werken. Veel plannen had ik. Heerlijk wakker worden zonder wekker. Mij richten op het huis. De moestuin, mijn cursussen, creativiteit, opleidingen en nog andere dingen. Er gebeurden veel ongeplande, onverwachte en onprettige dingen.  Gelukkig ook veel mooie dingen hoor.  Uiteraard wel heel dankbaar voor alle tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nu helaas niet meer zijn. Ook voor de tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nog wel zijn :) Waar mijn hulp welkom was.  En nu voel ik weer ruimte. Plus behoefte om te bloggen.  Vandaag legde ik de laatste hand (ja voor nu :)) aan de nieuwe website van Martijn en mij. www.7dagenweekend.nl Oh ja en natuurlijk hebben we ook iets leuks bedacht als bedankje voor het inschrijven op onze nieuwe mailinglijst. Zes fundamentele vragen uit het boek Goed omgaan met geld van Pierre Pradervand. Je krijgt het PDF bestand door je gegevens hi

Als alles kan, wat kies je dan?

Het is al bijna weer lente Tsjonge, de eerste weken van het nieuwe jaar zijn voorbij gevlogen. Heb je: je woord van het jaar je vision board je mindmap je wensen en doelen etc. etc. allemaal al in kaart gebracht :)  Ik ga mijn 'vision board' tekenen. Mijn woord van het jaar is: AVONTUUR Cursus- en challenge verknettering Het einde van 2023 en het begin van 2024 merkte ik dat ik in mijn eigen 'valkuil' stapte.  Want ik meldde mij voor de ene na de andere cursus en challenge aan. In plaats van ontspannen te kiezen voor hetgeen ik echt zin had om te doen. Vorige week luisterde en keek ik op 1,5 keer de snelheid '6 van 12 Masterclasses' die ruim 2 uren duurden. Hai... Ik raakte op een gegeven moment zo geïrriteerd van mijn eigen gedrag. Want, ja, hele interessante informatie. Maar nee, niet mijn stijl van 'les geven en zakendoen'. Maar 'iedereen' die de stappen had gevolgd was 'zo succesvol'. Alleen als je 1 ding zou kiezen en het hele plan z