Doorgaan naar hoofdcontent

Kleed- en zakgeld voor onze dochter


Nog even en dit lieve schattige meisje wordt 15. (Ja in april pas hoor, maar er wordt hier al druk gepraat over haar verjaardag, dat begint in oktober al, want dan is ze over een half jaar jarig :)

Ze wordt ouder geschat dan ze werkelijk is. Dat was vroeger al zo, toen werd mij gevraagd of ze niet naar school moest. Arme kind was 3. Maarja, heel lang en heel wijs. Ze kon al vroeg praten namelijk.

Zojuist heb ik op de website van het Nibud gekeken, hoe we het zak- en kleedgeld technisch gaan doen. We verhogen in ieder geval het zakgeld na haar verjaardag. Ze krijgt nu 15 euro per maand. Dat wordt dan 20 euro. Kleedgeld is 150 euro per 3 maanden. Dat ga ik denk ik iets verhogen en dan per maand overmaken.

Ze houdt helaas niet van de kringloop. Met haar lange benen heeft ze lengtematen broeken nodig. Uiteraard alleen maar 'skinny jeans'. Het liefst van het merk O.nly. Vandaag bestelde ze online een broek, inclusief verzending 39,90 euro. Dan gaat het dus ook snel met het kleedgeld. De O.nly broek die ik laatst bij de kringloop kocht, maat M en lengtemaat 34 was niet 'skinny' genoeg. Of ik dat zelf niet had gezien...

Gelukkig kreeg ze laatst via mijn moeder een paar nieuwe zwarte V.ans schoenen. Scheelde weer. En ik was zo aardig om haar te voorzien van een C.alvin Klein bh. Helaas waren alleen de kleurrijke modellen met 70% korting. Voor haar werd het donkerblauw, zonder korting. Of ze er een 'onderbroek' bij mocht. Nou, toen kwam de 'kniepstuiver' in mij boven. Want 28 euro voor een onderbroekje vond ik toch iets te.... Dus togen we naar de Z.eeman. Twee broekjes voor 2 euro. 

Reacties

  1. Onze dochter is 15 jaar sinds december. Zij ontvangt maandelijks 25 euro zakgeld en daar blijft het op staan. Kleedgeld ontvangt ze 150 euro per kwartaal exclusief jas en schoenen. Het ondergoed betalen wij. Primark is nog goed voor bh's. De onderbroeken koop ik wisselend.
    Ja, ook onze dochter is zo'n grote dame met 1.75 lengte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 25 euro. Dat is een leuk bedrag. Moet ze daar ook haar mobiele abonnement van betalen? Hier betalen wij dat voor haar. Jas en schoenen, ja dat blijft toch lastig voor dochter, om dat van te voren te reserveren :) Wellicht een optie dat ik haar kleedgeld bedrag niet verhoog en ook een winterjas + schoenen betaal. Zal eens overleggen met M.

      In ieder geval bedankt voor je reactie.

      Verwijderen
    2. Nee, wij hebben een gezinsabonnement afgesloten bij ziggo. family mobiel heet het. Die 25 euro zijn vrij te besteden voor een biosbezoekje, lunch of wat ze maar wil. Misschien veel, maar ik betaal verder ook niets voor hun. Zoonlief is 17 en ontvangt ook 25 euro. Dat is ook het eindbedrag. Hoger wordt het niet.
      Daarnaast werken ze allebei en beiden hebben de verplichting om de helft van hun verdiensten te sparen. Ongemerkt loopt dit heel erg op.

      Verwijderen
  2. Zoon is 17 en hij krijgt EUR 15 per week zakgeld, mobiel abbo betaalt hij zelf is EUR 8 pm. Hij zit in het Gooi op school en in vergelijk met vrienden, is het aan de lage kant. Zoon werkt en de 275E die hij per maand verdient gaat helemaal naar zijn spaarrekening. Af en toe koopt hij een plaat en een online spel om te gamen. Hij draagt het jaar rond T-shirts, van zijn lieveling bands (the who, nirvana, guns and roses). Geeft verder niets om kleding en geeft er ook weinig aan uit, misschien 400E per jaar. Nikes krijgt hij twee keer per jaar van mijn ouders.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lekker voordelig abonnement heeft je zoon, Nicole. Is het voor jongens anders met kleding? In ieder geval geen bh's haha. Fijn dat jij N.ikes van je ouders krijgt. Dat scheelt al veel qua kosten.

      Verwijderen
    2. Zoon koopt zelf nooit ondergoed. Foutje van mij ik koop het altijd eens in de zoveel tijd. Hij heeft boxers van de zeeman tot bjorn borg. Hij koop sokken bij de action veel voor weinig. Zijn abbo is alleen de bundel. De mobiel kreeg hij van ons (een Microsoft telefoon, wel het vlaggenschip. Mijn ouders geven ons liever iets met een warme hand zeggen ze altijd.

      Verwijderen
  3. Ik ging eens per half jaar even samen zitten om samen te overleggen hoeveel er gepland moest worden, het ondergoed en sokken, de basics, nieuwe schoenen en winterjas/zomerjas. Mijn meiden groeiden niet meer zo hard op die leeftijd, dus soms betekende dat dat ze geen winterjas konden kopen(en ik sprong niet bij ook) omdat andere dingen voorgingen. Jong geleerd...was een goed idee, ze doen het goed met die lessen, nooit problemen(en een oog voor acties, koopjes)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat plannen is wel een goed idee. Dit jaar heeft dochter mazzel dat ze haar jassen nog past. En winterschoenen heeft ze met fikse korting bij mijn zusje uit de winkel.
      Ik ben nog wel eens te 'goed' omdat ik weet hoe vervelend ik het vroeger vond wanneer ik iets niet kon kopen.

      Verwijderen
    2. En help je haar daar mee? (vind zij t ook vervelend dat ze iets niet kon kopen, of dat lastig-maar-wel-leerzaam)
      Plannen is vaak iets dat kinderren moeten leren. Dus eerst samen doen, dan ze een stukje zelf laten doen (en fout laten gaan), en dan pas helemaal loslaten. Lastig. Lastig.
      Mijn zoon (nu 19) had wel kleedgeld. Eerst alleen voor ondergoed. Kon ik zien hoe hij dat besteedde. De onderbroeken die hij als 12jarige had gekregen, zijn pas weggegaan toen hij 16 was. Of 17.... Dus bij hem is het niet een geval van teveel kopen. Meer: je moet nu nieuwe xxxx kopen, want deze gaten zijn niet acceptabel. Hij: "Echt niet? Kan toch best nog?"."NEE". Of gewoon vanaf de was weggooien, zonder inspraak.

      Maar dat is dan net een ander probleem dan bij jou. :-D

      Verwijderen
    3. Dochter vindt dat ik haar wel help en is er heel blij mee. Plannen, ja, goed om te leren. Met geld uiteraard ook. Ben met je eens, dat blijft lastig.

      Haha, gaten in het ondergoed. Dat komt hier wel voor met sokken. Onderbroeken gaan dan weg. Of als het bij een naadje is, naai ik dat vast met de machine.

      Verwijderen
  4. Indien je een beetje overweg kan met de naaimachine, kun je een broek die niet 'skinny' genoeg is aanpassen en aansluitender maken. Echt niet moeilijk en op internet vind je instructievideo's over de werkwijze.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed idee, alleen gaat dochter dat h e l e m a a l niet aantrekken. Stel je voor, kringloop EN door moeders strakker gemaakt. (Ja, ik weet het, verwende troela is het, wel heel leuk en lief hoor). Ik ga er vanuit dat het een fase is.

      Verwijderen
  5. Onze kinderen kregen 10 tot 15 jaar geleden (toen ook 15 waar blijft de tijd) €75,00 per maand. Telefoon abbo hadden ze nog niet en dat geld was een combi van zak- en kleedgeld naar eigen believen te besteden maar daarvan moest wel alles betaald worden.

    Sommige duurdere kledingstukken kregen ze soms voor verjaardagen of als kerstcadeau


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de tijd vliegt he Kniepertje. Wat een bijzonder idee dat er toen geen mobiele telefoons bestonden. Heerlijk rustig. Onze dochter vroeg zich af wat wij dan hele dagen deden :)

      Verwijderen
  6. Poeh zo te lezen geef ik iets te veel aan zak en kleedgeld aan mijn 12 jarige. Ik had geen idee te beginnen maar ze krijgt 60 per maand en dan betalen wij haar mobiele abonnement en haar jas en schoenen ook nog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou Alice, ik vertelde dit aan onze dochter. Die wil dat ook wel haha.

      Verwijderen
  7. Wat leuk om te lezen dit! Mijn dochter is net 13 geworden en wil dus zo af en toe al even met een vriendin naar de stad te shoppen. Ze weet dat ik met haar in april weer ga voor de zomergarderobe (of iig een deel ervan.... ) Dus ik heb haar 50 euro overgemaakt ( mevrouw wil graag pinnen immers ) en heb er bij verteld dat als ze slim is nog iets overhoudt zodat ze mss over een paar weken nog eens iets in het dorp kan kopen. Ja, ik geef het ook niet allemaal uit. Ik probeer haar wel mee te geven dat ze goed kijkt wat ze nodig heeft, nu is dat nog 1 broek erbij en dan kijken we in het voorjaar wel weer. Zakgeld krijgt ze elke week 3,50 cash. Daar moet ze ook een deel van in het spaarpotje doen. Soms stopt ze alles erin en soms niks, net hoe de wind draait. Hier betaald ze ook kleine cadeautjes van voor meiden uit haar klas. Ik vind het soms wel lastig welke bedragen "goed" zijn. Kijk ook veel op de site van Nibud hoor, maar het is ook maar net wat ik zelf te besteden heb. Ik heb voldoende, maar ze moeten ook leren dat het niet iedere maand feest is en dat er ook sokken en ondergoed gekocht moet worden... ;-)

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Boukje, die sokken en het ondergoed... Niet hoog op de lijst. Bij mij zelf ook niet trouwens. Haha, ja herkenbaar dat pinnen. Hier heb ik 1 pinpas 'ingenomen'. Die van het kleedgeld werd ook spontaan gebruikt voor de M.c.D. en de A.H voor lekkers.

      Verwijderen
  8. Ook al
    Past je dochter de winterjas nu nog goed zou haar toch aanraden om de sale in de gaten te houden en alvast een maat groter te kopen voor volgend jaar. Als ze
    Volgend jaar aan t begin van t jaar moet kopen is ze veel duurder uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat schattig dat je denkt dat onze dochter nadenkt over een winterjas voor volgend jaar :) Dat zal niet aan haar opkomen en ik heb het er niet meer over.

      Ik denk dat ze redelijk uitgegroeid is. Hopelijk wordt het de komende tijd niet meer zo koud.

      Verwijderen
  9. Wat geven jullie veel kleed geld.. dan was het voor mijn kinderen erg afzien ;-)
    Al heb ik ze er nooit over gehoord.
    Hier kregen ze op die leeftijd € 15,- per week zakgeld en 100,- per 3 maanden aan kleedgeld.
    Maar als ze een jas/schoenen nodig hadden dan gingen we samen stadten en mocht ze kopen wat ze nodig hadden.

    De ervaring hier was namelijk dat ze met de meest vreemde kleding stukken naar huis kwamen (vooral dochter) bv 1 shirtje voor 80,- en dan verder niks meer kunnen kopen maar wel met versleten schoenen of kapotte jas lopen.
    Dat was na 1 jaar bekeken en dus veranderde we dat meteen in 1x per maand 100,- en 1x per 3 maanden met mams de stad in en kopen wat er nodig was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 15 euro per week aan zakgeld? Nou, dat wil onze dochter direct wel hoor. En wanneer ze schoenen en een jas van ons zou krijgen dan wilde ze vast wel 100 euro per 3 maanden ipv 150 :) Hoe lang is het geleden dat ze de leeftijd van 14/15 hadden? Ik vind namelijk dat alles wel erg prijzig is geworden. Op P.rimark na, maar daar koopt onze dochter niet graag.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Woonboerderij van mijn ouders te koop in Kolham

Huis te koop in Kolham Sinds vandaag opnieuw op Funda.  Met betere foto’s :) en een verlaagde prijs. De boerderij van mijn ouders in Kolham. Ruim 340 m2 woonoppervlakte. Plus een heerlijke tuin. En ja, ik heb hier in geen tijden iets gepost.  Het is/was een bewogen jaar. Hopelijk is er binnenkort een nieuwe eigenaar voor het huis van mijn ouders. Iemand die het zijn/haar eigen vorm gaat geven. Link naar Funda voor het huis te koop in Kolham  Update: Het huis is verkocht :) De akte is in januari 2024 gepasseerd.

Nieuwe 7 dagen weekend website en ik blog weer

www.7dagenweekend.nl  Nou het duurde even twee jaren :) In november 2021 stopte ik met full-time werken. Veel plannen had ik. Heerlijk wakker worden zonder wekker. Mij richten op het huis. De moestuin, mijn cursussen, creativiteit, opleidingen en nog andere dingen. Er gebeurden veel ongeplande, onverwachte en onprettige dingen.  Gelukkig ook veel mooie dingen hoor.  Uiteraard wel heel dankbaar voor alle tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nu helaas niet meer zijn. Ook voor de tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nog wel zijn :) Waar mijn hulp welkom was.  En nu voel ik weer ruimte. Plus behoefte om te bloggen.  Vandaag legde ik de laatste hand (ja voor nu :)) aan de nieuwe website van Martijn en mij. www.7dagenweekend.nl Oh ja en natuurlijk hebben we ook iets leuks bedacht als bedankje voor het inschrijven op onze nieuwe mailinglijst. Zes fundamentele vragen uit het boek Goed omgaan met geld van Pierre Pradervand. Je krijgt het PDF bestand door je gegevens hi

Als alles kan, wat kies je dan?

Het is al bijna weer lente Tsjonge, de eerste weken van het nieuwe jaar zijn voorbij gevlogen. Heb je: je woord van het jaar je vision board je mindmap je wensen en doelen etc. etc. allemaal al in kaart gebracht :)  Ik ga mijn 'vision board' tekenen. Mijn woord van het jaar is: AVONTUUR Cursus- en challenge verknettering Het einde van 2023 en het begin van 2024 merkte ik dat ik in mijn eigen 'valkuil' stapte.  Want ik meldde mij voor de ene na de andere cursus en challenge aan. In plaats van ontspannen te kiezen voor hetgeen ik echt zin had om te doen. Vorige week luisterde en keek ik op 1,5 keer de snelheid '6 van 12 Masterclasses' die ruim 2 uren duurden. Hai... Ik raakte op een gegeven moment zo geïrriteerd van mijn eigen gedrag. Want, ja, hele interessante informatie. Maar nee, niet mijn stijl van 'les geven en zakendoen'. Maar 'iedereen' die de stappen had gevolgd was 'zo succesvol'. Alleen als je 1 ding zou kiezen en het hele plan z