Kennen jullie La Vialla? (Nee geen aandelen :)) Een Italiaans bedrijf met heeeeel veel lekkere dingen. Ooit bestelde ik er iets, lang geleden en eigenlijk was ik het hele bedrijf weer vergeten. Tot ik bij de bewaarde tijdschriften een oude brochure tegenkwam. Ik bestelde een nieuwe brochure. En een paar weken geleden kreeg ik spontaan nog meer post. Een mini flesje wijn en koekjes. Dat terwijl ik nog niets besteld heb.
Waarom ik er over schrijf? Nou, ik vind de manier van marketing zo leuk. Ik ben dol op echte post. Zowel versturen als ontvangen. En zomaar een pakketje in de bus was echt een verrassing. De koekjes waren heerlijk. Op wijn ben ik niet zo dol, dus die kloekte ik weg en nam een koekje om de smaak te compenseren haha.
Ga ik dan nog wat bestellen? Jazeker. Dus de marketing werkt. En op deze manier vind ik reclame zelfs leuk. Wie ontvangt in deze digitale wereld ook nog graag echte post? Ik koop op vakantie ook altijd nog een aantal ansichtkaarten om te versturen. Inclusief eentje naar ons eigen adres :))
Ha, deze Italiaan heeft de eerste wet van Cialdini toegepast: wederkerigheid. Geef gratis iets weg en ontvanger is geneigd om iets terug te doen. Zijn boek Influence met zes beïnvloedingstechnieken is uit 2007 en ze worden nog steeds volop in de marketing toegepast.
BeantwoordenVerwijderenNou die Cialdini ga ik even opzoeken :)) Klinkt interessant. Ik heb nog niets besteld, maar ik ben het zeker geneigd wel te doen :))
Verwijderen