Doorgaan naar hoofdcontent

Tot zover ons boodschappenbudget

Daggggg twee.... Gisteren begon ik niet om half acht op mijn werk, omdat ik nog een afspraak bij de chiropractor had. Maar vanmorgen moest ik eraan geloven. De wekker ging om 6.00 uur. Om 6.08 uur had ik de moed verzameld om uit bed te stappen. Poes Semmie 'van de leg', want dit was zelfs voor haar vroeg. 

Ik lag redelijk op schema. Kleding al klaargelegd. Om 7.02 uur klaar voor vertrek. Toen ik in de auto stapte was het ineens 7.08 uur. Waar waren die 6 minuten gebleven?! Het was snotterglad op straat en mijn ruit besloeg aan de binnenkant. Dus besloot ik even te wachten tot de 'kachel' mijn raam weer zichtvrij gemaakt had. Hmmmm... 4 minuten verder. Lang verhaal nog langer. Op de snelweg reed iedereen met een slakkengangetje. Terecht hoor. Om 7.45 uur arriveerde ik op mijn werk. Applaus!!! Eerste dag om 7.30 uur te beginnen al niet gehaald. 

Superdrukke dag. Werkelijk. Ik weet dat ik van 'alle markten thuis ben'. Maar zoveel markten. Om 17.15 uur richting parkeerplaats. Ik had beloofd nog vers brood te halen. Bij de A.ppie 3 broden voor 5 euro. Duurde even, want er moesten 2 broden gesneden worden door een jongen die dat nog niet zo vaak gedaan had. Zennnnn. Om 18.19 uur thuis. Zucht. Zo had ik het me niet voorgesteld.

Veeeeeel te veel geld uitgegeven de afgelopen week voor boodschappen. Ons leuk bedachte weekbudget van 75 euro, hebben we de afgelopen week al met 162 euro *kucht heel hard* overschreden. 

Oh oh oh. We hebben er lekker van gegeten hoor. Maar het is niet de bedoeling zo ruig geld uit te geven. Ik merk dat ik het full time werken lastig te combineren vind met ook nog een creatieve, gezonde en budgetvriendelijke maaltijd op tafel te zetten. Ik denk dat ik er gewoon weer even in moet komen. 

In mijn minder rijke wijf tijd kwamen we uit met 225 euro per maand. Dus we kunnen het wel. Nu de noodzaak er niet meer is merk ik wel het verschil. Is dat herkenbaar voor sommigen?

Morgen heel ander nieuws trouwens.... Nog 1 nachtje slapen en dan....

Reacties

  1. Zo heftig hoor 9 uur werken, helemaal van langzaam instromen na je ziekte naar 9 uur! Spannend hoor morgen, ik ben benieuwd! Online nog niks.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben nog even gekeken of we al een promootje konden vinden. Ik denk vanavond na de uitzending.

      Verwijderen
  2. ja de noodzaak is toch wel een grote stok achter de deur.
    Zou een weekmenu niet helpen? En vooruit koken in het weekend? Ik maak bijvoorbeeld een keer in de week een pan soep en de helft gaat daarvan in de vriezer. Zelfde met pastasaus.
    Probeer niet je budget zo drastisch te verlagen maar misschien meer met kleinere stappen. Dat werkte bij mij een paar jaar geleden beter (toen we van 180 euro - schaam - naar toen 80 euro gingen).
    vanavond is de uitzending begrijp ik, bij welk programma. dan ga ik het opnemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ons budget was niet drastisch verlaagd hoor. Vroeger, ooooit zeg maar hadden we 225 euro per maand. Nu denk ik dat we teruggaan naar 400 per maand. Daar kwamen we altijd prima mee uit. Hield ik vaak van over. Ohhhh hadden jullie 180 euro per week? Hoeveel ben je waard. Wij komen alleen met een promofilmpje voor volgende week.

      Verwijderen
  3. Lange dagen op het werk vragen om een strakke planning. En dat moet even wennen. Ik werk 8 uur per dag, maar met reizen ben ik 11 uur van huis.

    Ik heb zondag bijvoorbeeld al voor maandag gekookt. Ik kies ook bewust voor gerechten die je van tevoren kan maken. Ik plan wat ik eet. Ik weet zaterdag voor de hele week wat ik ga eten en wanneer ik dat klaar kan maken. Alles wat niet langer dan een half uur duurt, maak ik op de dag zelf (als dat uitkomt en anders toch echt eerder). Wat langer dan 30 minuten nodig heeft, maak ik eerder of maak ik in het weekend.

    En verder is de vriezer mijn beste vriend. Iets meer koken dan je nodig hebt en een volgende keer heb je daar profijt van.

    Plannen helpt ook de kosten in de hand te houden.

    Maar goed, dit wist jij al. Zoals je zelf schrijft, in je minder rijke wijven tijd redde je het met minder boodschappengeld. Dat ga je nu ook weer redden (al zal je uit tijdbesparing eerder een zakje sla kopen dan een krop ofzo, maar daar kies je dan mindful voor ;)) Jij moet weer even in een routine komen. geef het tijd, komt vanzelf.

    PS Ben benieuwd naar #WBJW!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeps dat moet #HBJW zijn.

      Verwijderen
    2. 3 uur reistijd op een dag. Respect Ri. Ja, ik moet zeker weer in een routine komen. Ik zal het tijd geven.

      Verwijderen
  4. Wbjw al te zien op de site van SBS 6! Was leuke uitzending! Ik gebruik Trello voor het weekmenu. Al onze maaltijden staan er in. En ik kan ze zo weer terugschuiven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dacht je ons al gezien te hebben? Hopelijk vallen we dan volgende wee niet tegen haha. Ik heb even gekeken naar Trello. Ziet er leuk uit.

      Verwijderen
  5. Ik ben het helemaal met bovenstaande eens. Gewoon weer wennen aan een juiste planning. Dat gaat helemaal goed komen. Ik zie hierboven WBJW. ?? Kom je daarin? Ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inderdaad; gewoon weer plannen en ook al klinkt dat saai;het redt wel je boodschappenbudget. Vaak ben je te moe om nog te bedenken wat je moet eten die avond en is een rondje supermarkt inspirerend (denk je). Maar de verleiding van kant en klaar ook. Dus doe een rondje in je eigen thuissupermarkt (vriezer).

    Na jaren op een strak budget te hebben geleefd is het heerlijk om nu wel uitspattingen te kunnen doen. Je bent je er in ieder geval van bewust. Geef jezelf de tijd om weer terug in je routines te komen.

    Kan vanavond niet kijken; mijn tv-ontvanger is kapot! Kijk wel op uitzending gemist hoor; zo benieuwd!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, lief dat je dat schrijft van de uitspattingen. Zo moet ik ze maar zien denk ik. Oh vervelend een kapotte tv ontvanger. We komen volgende week.

      Verwijderen
  7. Alles wordt gewoon steeds duurder. Met die 75 euro per week red je het bijna niet meer. Toch leuk geprobeerd.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Woonboerderij van mijn ouders te koop in Kolham

Huis te koop in Kolham Sinds vandaag opnieuw op Funda.  Met betere foto’s :) en een verlaagde prijs. De boerderij van mijn ouders in Kolham. Ruim 340 m2 woonoppervlakte. Plus een heerlijke tuin. En ja, ik heb hier in geen tijden iets gepost.  Het is/was een bewogen jaar. Hopelijk is er binnenkort een nieuwe eigenaar voor het huis van mijn ouders. Iemand die het zijn/haar eigen vorm gaat geven. Link naar Funda voor het huis te koop in Kolham  Update: Het huis is verkocht :) De akte is in januari 2024 gepasseerd.

Nieuwe 7 dagen weekend website en ik blog weer

www.7dagenweekend.nl  Nou het duurde even twee jaren :) In november 2021 stopte ik met full-time werken. Veel plannen had ik. Heerlijk wakker worden zonder wekker. Mij richten op het huis. De moestuin, mijn cursussen, creativiteit, opleidingen en nog andere dingen. Er gebeurden veel ongeplande, onverwachte en onprettige dingen.  Gelukkig ook veel mooie dingen hoor.  Uiteraard wel heel dankbaar voor alle tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nu helaas niet meer zijn. Ook voor de tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nog wel zijn :) Waar mijn hulp welkom was.  En nu voel ik weer ruimte. Plus behoefte om te bloggen.  Vandaag legde ik de laatste hand (ja voor nu :)) aan de nieuwe website van Martijn en mij. www.7dagenweekend.nl Oh ja en natuurlijk hebben we ook iets leuks bedacht als bedankje voor het inschrijven op onze nieuwe mailinglijst. Zes fundamentele vragen uit het boek Goed omgaan met geld van Pierre Pradervand. Je krijgt het PDF bestand door je gegevens hi

Als alles kan, wat kies je dan?

Het is al bijna weer lente Tsjonge, de eerste weken van het nieuwe jaar zijn voorbij gevlogen. Heb je: je woord van het jaar je vision board je mindmap je wensen en doelen etc. etc. allemaal al in kaart gebracht :)  Ik ga mijn 'vision board' tekenen. Mijn woord van het jaar is: AVONTUUR Cursus- en challenge verknettering Het einde van 2023 en het begin van 2024 merkte ik dat ik in mijn eigen 'valkuil' stapte.  Want ik meldde mij voor de ene na de andere cursus en challenge aan. In plaats van ontspannen te kiezen voor hetgeen ik echt zin had om te doen. Vorige week luisterde en keek ik op 1,5 keer de snelheid '6 van 12 Masterclasses' die ruim 2 uren duurden. Hai... Ik raakte op een gegeven moment zo geïrriteerd van mijn eigen gedrag. Want, ja, hele interessante informatie. Maar nee, niet mijn stijl van 'les geven en zakendoen'. Maar 'iedereen' die de stappen had gevolgd was 'zo succesvol'. Alleen als je 1 ding zou kiezen en het hele plan z