Doorgaan naar hoofdcontent

Helemaal vrij, reken je rijk

In plaats van 'Ren je Rot' (ken je dat nog van vroeger?), reken je rijk. Daar zijn wij heeeeeeel goed in. Nu M. ook bijna het boek van Gerard Hormann (helemaal vrij) uitheeft, zijn we er vanavond even voor gaan zitten. Excel overzicht erbij.

Wat als....
-ik (zodra ik weer ga werken) met het openbaar vervoer naar het werk ga
-we het boodschappenbudget op 300 euro in de maand zetten
-we beiden akkoord gaan met een zakgeldverlaging van 50 euro per maand
-we uitgaan van een vakantie overver volgend jaar en daar mijn 13e maand en ons vakantiegeld voor reserveren

Dus we hebben wat geschoven met de bedragen, rekenden ons rijk en komen uit op 1300 euro vrij te sparen/besteden per maand. Uiteraard willen we onze potjes blijven vullen. Dan zouden we nu 400 euro extra per maand af kunnen lossen. Zodra de buffer op 10.000 staat, kan het aflosbedrag omhoog.

M. wil graag 1x per 14 dagen een dag vrij van zijn werk nemen. Die vermindering in inkomsten hebben we in de berekeningen al meegenomen. Morgen heeft hij daar een gesprekje over. Vanaf januari wil ik wel weer 36 uren per week werken (nu 40, want mijn verlofuren zijn op). Alleen dan met een vaste vrije dag. Dus 4 x 9 uren, dan 4 uren per week verlof opnemen.
Kost me uiteraard weer een heleboel verlofuren. Maar dit jaar heb ik ook 80 uren gekocht. Dus qua inkomsten ben ik daar al aan gewend.

Van de hypotheekverstrekker kreeg ik vandaag een mailtje. We mogen 15% boetevrij per jaar aflossen. Met telkens een minimum van 500 euro per overboeking. Als we dat zouden willen (ik wil dat wel :)), dan zouden we 1050 euro extra per maand mogen aflossen. Uiteraard kan dat nu wel, maar dan vallen alle leuke dingen weg. Dat hebben we er alle twee niet voor over.
Dus gaan we kijken naar mogelijkheden om onze inkomsten te vergroten.

We twijfelen alleen aan wat slimmer is, qua aflossen.
Eerst de duurzaamheidsleningen? Of eerst de hypotheek?
De annuitaire duurzaamheidsleningen hebben een looptijd van 10 jaar. Rentepercentage 3,95%. 
Lineaire hypotheek heeft een looptijd van 30 jaar, rentevastperiode van 10 jaar. Rentepercentage 3,95%. 

Wat vind jij het slimst om te doen?

Reacties

  1. Ik zou eerst aflossen op de hoogste rente, ik weet niet wat die duurzaamheidsleningen zijn? Daarna zou ik de lineaire aanpakken. Die gaat in de begintijd vaak gepaard met hogere maandbedragen, dus dan zou je in theorie volgens mij daar de grootste klap met je maandlasten kunnen maken, waardoor je meer overhoudt om op die toer verder te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Krijg je over de duurzaamheidslening ook hypotheekrente-aftrek? Als dat niet het geval is, dan is de keuze eenvoudig.

    Als dat wel het geval is, zou ik persoonlijk de kleinste eerst aflossen. Je kunt er dan sneller eentje wegstrepen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou gaan voor de lineaire hypotheek, die duurzaamheidslening betaal je in 10 jaar zo wie zo af, de looptijd van de lineaire lening kan je zo fijn inkorten naar misschien ook wel 10 jaar :)
    Dat zou lekker zijn: in één keer van beide leningen/hypotheken af!
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is ook wel een lekker vooruitzicht. Binnen 10 jaar van alles af.

      Verwijderen
  4. Ik zou voor de kleinste gaan, er vanuit gaan dat je over beide hypotheken HRA krijgt. Kun je er het snelste eentje door laten strepen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij de kleinste is het wel makkelijk om af te lossen. 250 euro per keer onder vermelding van het leningnummer. Nu eerst maar even geld apart voor een andere auto.

      Verwijderen
  5. De annuitaire hypotheek betaal je in het begin veel rente. Als je daar nu al op kunt inlopen=aflossen, scheelt dat denk ik de meeste rente overall.
    Maar bij de linaire hypotheek is het waarschijnlijk het beste te zien wat het scheelt, dus dat levert misschien (iets) minder geld overall op, maar meer voldoening.
    Mijn gok dan, he, ik zou het gaan uitrekenen met mijn lieve vriendje excell, wat het meeste oplevert om af te lossen.

    Wat zijn trouwens duurzaamheidsleningen? Iets anders dan hypotheken? Of een spaarhypotheek die inn iets duurzaams belegt ? - al is dat in tegenspraak met het woord annuitair.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @KruidigMeisje de duurzaamheidsleningen zijn geldleningen die wij hebben afgesloten voor isolerende maatregelen. Kunststof kozijnen, 'triple glass' en kunststof deuren.

      Verwijderen
    2. We hebben ook nog zonnepanelen en er komt nog spouwmuurisolatie :)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Woonboerderij van mijn ouders te koop in Kolham

Huis te koop in Kolham Sinds vandaag opnieuw op Funda.  Met betere foto’s :) en een verlaagde prijs. De boerderij van mijn ouders in Kolham. Ruim 340 m2 woonoppervlakte. Plus een heerlijke tuin. En ja, ik heb hier in geen tijden iets gepost.  Het is/was een bewogen jaar. Hopelijk is er binnenkort een nieuwe eigenaar voor het huis van mijn ouders. Iemand die het zijn/haar eigen vorm gaat geven. Link naar Funda voor het huis te koop in Kolham  Update: Het huis is verkocht :) De akte is in januari 2024 gepasseerd.

Nieuwe 7 dagen weekend website en ik blog weer

www.7dagenweekend.nl  Nou het duurde even twee jaren :) In november 2021 stopte ik met full-time werken. Veel plannen had ik. Heerlijk wakker worden zonder wekker. Mij richten op het huis. De moestuin, mijn cursussen, creativiteit, opleidingen en nog andere dingen. Er gebeurden veel ongeplande, onverwachte en onprettige dingen.  Gelukkig ook veel mooie dingen hoor.  Uiteraard wel heel dankbaar voor alle tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nu helaas niet meer zijn. Ook voor de tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nog wel zijn :) Waar mijn hulp welkom was.  En nu voel ik weer ruimte. Plus behoefte om te bloggen.  Vandaag legde ik de laatste hand (ja voor nu :)) aan de nieuwe website van Martijn en mij. www.7dagenweekend.nl Oh ja en natuurlijk hebben we ook iets leuks bedacht als bedankje voor het inschrijven op onze nieuwe mailinglijst. Zes fundamentele vragen uit het boek Goed omgaan met geld van Pierre Pradervand. Je krijgt het PDF bestand door je gegevens hi

Als alles kan, wat kies je dan?

Het is al bijna weer lente Tsjonge, de eerste weken van het nieuwe jaar zijn voorbij gevlogen. Heb je: je woord van het jaar je vision board je mindmap je wensen en doelen etc. etc. allemaal al in kaart gebracht :)  Ik ga mijn 'vision board' tekenen. Mijn woord van het jaar is: AVONTUUR Cursus- en challenge verknettering Het einde van 2023 en het begin van 2024 merkte ik dat ik in mijn eigen 'valkuil' stapte.  Want ik meldde mij voor de ene na de andere cursus en challenge aan. In plaats van ontspannen te kiezen voor hetgeen ik echt zin had om te doen. Vorige week luisterde en keek ik op 1,5 keer de snelheid '6 van 12 Masterclasses' die ruim 2 uren duurden. Hai... Ik raakte op een gegeven moment zo geïrriteerd van mijn eigen gedrag. Want, ja, hele interessante informatie. Maar nee, niet mijn stijl van 'les geven en zakendoen'. Maar 'iedereen' die de stappen had gevolgd was 'zo succesvol'. Alleen als je 1 ding zou kiezen en het hele plan z