Doorgaan naar hoofdcontent

Milieuvriendelijk klussen

Het is weer zondag. Ik zit nog in mijn onwelriekende kluskleding aan tafel. Stoffig haar, verf op mijn handen en kriebel in mijn neus.
Vuilniszakken vol staan er weer klaar in het nieuwe huis. Gisteren hadden we hulp van een vriend van mijn vader. Vandaag kwamen mijn ouders en zelfs onze dochter helpen. 

Ik heb voor het eerst kozijnen geschilderd. Er stond nog een half blik verf van ik weet niet wanneer.... Onder het motto 'Ons bin zunig' dacht ik, laat ik dat maar opmaken. Nou, dat had ik beter niet kunnen doen. Ik vond kozijnen schilderen sowieso al een hutkoffer klus zeg. Maar met de slecht 'smerende' verf heb ik alles voor Jan met de korte achternaam gedaan. Want het zag er niet uit. (Nu heb ik ook een heeeeeeel hoog perfectionisme gehalte, maar dan nog).

'Gooi toch weg', zei mijn vader. Ik zet het dan apart, voor chemisch afval. Maar er verdwijnt toch wel veel al 'zo' in de vuilniszakken. Niet echt milieuvriendelijk. 
Ook niet alle materialen zijn even prettig. Purschuim, glaswol, verf op terpentinebasis. Kan vast niet goed zijn. Ik ben blij dat we nog niet in het huis hoeven te slapen.

Het schiet eindelijk een beetje op. Ik had verwacht/gehoopt, dat we de kamer van onze dochter al af zouden hebben. Daar moest alleen nog wel een en ander aan randjes, gaatjes etc. gevuld en afgewerkt worden. 

Morgenmiddag komen ze van de kozijnenfabriek om in te meten. We hebben bedacht dat we van het platte dak een dakterras willen maken. Daarom willen we een kozijn laten vervangen door een deur. Morgen eens even zien wat daar het prijsverschil voor is.

Over de vraag, wat voor isolatie we doen. Bij de spouwmuren krijgen we pur. De firma van den Berg isolatie gaat het doen. Op hun website (nee, krijg ik niet voor betaald :)) staat een filmpje met het materiaal wat ze gebruiken.

Qua vloerisolatie zijn we er nog niet uit of we alleen de kruipruimtes gaan doen, of ook iets met de vloer zelf. Op de zolder zitten de eerste gipsplaten er in. Wat een ander gezicht zeg. Met het prachtige weer van vandaag hebben we ook de eerste dingen buiten gedaan (laten doen). De dakpannen vastgelegd. Een grote ongebruikte afvoerpijp verwijderd en het gat voorzien van een dakpan. Mijn moeder en dochter hebben alles buitenom netjes gemaakt.

We hebben heerlijk buiten gegeten met zijn allen en kregen zo vast een idee van wat de zomer ons gaat brengen. 

Maar het duurt nog even voor het zomer is. Ook voor we gaan verhuizen. Als streefdatum hebben we nu de mei vakantie. Zou zoooooo fijn zijn. De kozijnen worden geplaatst in de week van 14 april, dus dan zijn we al een eind in de goede richting. Nou, tot zover de klus'update'. 

Reacties

  1. Succes met het klussen, jullie zijn dus al aardig opgeschoten! Even voor de zekerheid; check je ook even of het platte dak geschikt is als dakterras? Soms kan het wel het dak dragen, maar is het niet de bedoeling dat je erop gaat lopen, dan gaat het sneller lek en dan ben je natuurlijk verder van huis. En als je verf over hebt; ergens bewaren waar het niet vriest, anders kun je het daarna ook weggooien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'Gelukkig' moet het hele dak van de keuken, wat dan ook ons dakterras wordt, nog aangepast worden....

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Woonboerderij van mijn ouders te koop in Kolham

Huis te koop in Kolham Sinds vandaag opnieuw op Funda.  Met betere foto’s :) en een verlaagde prijs. De boerderij van mijn ouders in Kolham. Ruim 340 m2 woonoppervlakte. Plus een heerlijke tuin. En ja, ik heb hier in geen tijden iets gepost.  Het is/was een bewogen jaar. Hopelijk is er binnenkort een nieuwe eigenaar voor het huis van mijn ouders. Iemand die het zijn/haar eigen vorm gaat geven. Link naar Funda voor het huis te koop in Kolham  Update: Het huis is verkocht :) De akte is in januari 2024 gepasseerd.

Nieuwe 7 dagen weekend website en ik blog weer

www.7dagenweekend.nl  Nou het duurde even twee jaren :) In november 2021 stopte ik met full-time werken. Veel plannen had ik. Heerlijk wakker worden zonder wekker. Mij richten op het huis. De moestuin, mijn cursussen, creativiteit, opleidingen en nog andere dingen. Er gebeurden veel ongeplande, onverwachte en onprettige dingen.  Gelukkig ook veel mooie dingen hoor.  Uiteraard wel heel dankbaar voor alle tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nu helaas niet meer zijn. Ook voor de tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nog wel zijn :) Waar mijn hulp welkom was.  En nu voel ik weer ruimte. Plus behoefte om te bloggen.  Vandaag legde ik de laatste hand (ja voor nu :)) aan de nieuwe website van Martijn en mij. www.7dagenweekend.nl Oh ja en natuurlijk hebben we ook iets leuks bedacht als bedankje voor het inschrijven op onze nieuwe mailinglijst. Zes fundamentele vragen uit het boek Goed omgaan met geld van Pierre Pradervand. Je krijgt het PDF bestand door je gegevens hi

Als alles kan, wat kies je dan?

Het is al bijna weer lente Tsjonge, de eerste weken van het nieuwe jaar zijn voorbij gevlogen. Heb je: je woord van het jaar je vision board je mindmap je wensen en doelen etc. etc. allemaal al in kaart gebracht :)  Ik ga mijn 'vision board' tekenen. Mijn woord van het jaar is: AVONTUUR Cursus- en challenge verknettering Het einde van 2023 en het begin van 2024 merkte ik dat ik in mijn eigen 'valkuil' stapte.  Want ik meldde mij voor de ene na de andere cursus en challenge aan. In plaats van ontspannen te kiezen voor hetgeen ik echt zin had om te doen. Vorige week luisterde en keek ik op 1,5 keer de snelheid '6 van 12 Masterclasses' die ruim 2 uren duurden. Hai... Ik raakte op een gegeven moment zo geïrriteerd van mijn eigen gedrag. Want, ja, hele interessante informatie. Maar nee, niet mijn stijl van 'les geven en zakendoen'. Maar 'iedereen' die de stappen had gevolgd was 'zo succesvol'. Alleen als je 1 ding zou kiezen en het hele plan z