dinsdag 10 december 2013

Cito toets rekenen, groep 8

Onze megacreatieve (met foto, film en muziek) dochter is ook heel goed in taal. Alleen het rekenen, dat vindt ze gewoon niet zo interessant. En ze vindt dat ze er niet goed in is. Wat ze denkt wordt ook waarheid voor haarzelf. Dus wordt ze slechter doordat ze het niet goed snapt. Boos wordt op zichzelf omdat ze het niet snapt. Het stom vindt, het nog slechter gaat doen etc. etc.

Met haar juf al een aantal keren over gesproken, over gemaild wat er anders of beter kan. Want thuis, als ik het haar uitleg, zoals ik het vroeger heb geleerd, dan snapt ze het. Maar door haar juf wordt het anders uitgelegd. Op een manier die ik ook vaak niet snap. 

Tsjonge, jonge wat onhandig zeg. Want volgende week heeft onze dochter een CITO toets. Vanavond zat ze huilend naast me. Omdat ze van de juf berekeningen moet schatten. En dat ze daar niets van snapt. Wel als ze die sommen 'gewoon' uit moet rekenen. 
Dus heb ik haar gezegd dat ze ze eerst maar uit gaat rekenen en daarna het bedrag van de schatting neerzet.

Gelukkig is ze blij met mijn uitleg. De BTW sommen die ze uit moest rekenen (nog op 19% volgens het rekenboekje :)) die had ze allemaal goed. Ze wil de hele middag oefenen morgen. (Dat zal ik nog wel eens zien).

Ik snap dat rekenen erg belangrijk is. Niet alleen voor school, maar voor haar verdere leven ook als het gaat om zaken kopen, rente sparen, geld verdienen en wie weet investeren. Ik vind het ook belangrijk dat ze plezier koppelt aan leren. Dat is nu niet het geval bij rekenen. Met de 'druk' die er op ligt om straks de keuze te maken voor de middelbare school (HAVO/VWO als algemeen advies, maar rekenen ligt qua niveau beduidend lager) merk ik dat ik het als ouder lastig vindt.

Wie o wie heeft tips met bv. sites om rekenen voor groep 8 op een leuke en begrijpelijke manier te kunnen oefenen? Het gaat vooral om het metrieke stelsel en de breuken waar ze moeite mee heeft. 

7 opmerkingen:

  1. Ik heb helaas geen tip voor je. Mijn zusje haar zoon zit met hetzelfde probleem en ook zijn ouders snappen er soms weinig van omdat het gewoon niet meer op de manier gaat zoals wij het geleerd hebben. Wat heb je nu aan schattingen, je moet het toch echt weten. Terwijl rekenen niet moeilijk hoeft te zijn, mijn zoon is 5 en kan echt heel goed rekenen, alle +sommen tot 100 kan hij wel aardig uitrekenen. En misschien zie ik het wel helemaal verkeerd, maar wij hebben dit verder ook nog niet en tegen die tijd is het wel weer anders verwacht ik.
    In elk geval veel sterkte en succes gewenst bij de Cito toets. Spannend....

    groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat kun je op leestrainer.nl doen dat oefenen.
    Wat je schrijft over het berekenen van de ongeveer sommen om haar die uit te laten rekenen kost haar teveel tijd. Je moet dat even navragen aan de juf of ze dan niet in tijdnood komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh ja, heerlijk! Ben blij dat ik dat even achter de rug heb! Mijn oudste las de vragen ook heel goed, te goed eigenlijk waardoor hij geen antwoord kon vinden op de vraag :( Hij deed veel op rekenweb.nl Dat schatten is toch zo achterhaald..laat ze weer teruggaan naar de 'normale' rekenmethode!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Best herkenbaar dit maar dan van mezelf op de basisschool. Ik begreep niets van die rekenmethodes. Ik had mijn eigen methode en dat werkte ook (niet bij toeval bij 1 sommetje, nee het werkte gewoon echt) maar dat mocht niet, het moest zoals voorgedaan. Maar dat snapte ik gewoon echt niet, ik kon het niet volgen en al helemaal niet zelf toepassen. Dus stopte ik met vermelden hoe ik er was gekomen (denk bijvoorbeeld aan een staartdeling, en nee sinds de basisschool heb ik deze vaardigheid echt nog geen seconde gemist) en scheef alleen de uitkomst op (waar ik met gebruik van mijn eigen methode tot was gekomen maar dat schreef ik niet op). Het begon op te vallen dat ik sneller klaar was met mijn werk, de antwoorden klopten en dan begon het gezeur over de uitwerking. Ik kon wel uitleggen wat ik gedaan had maar ik kon niet vertellen wat ik volgens de methode van school had moeten doen. Dit leverde zoveel spanning op dat mijn ouders met de school zijn overeengekomen een nieuwe methode toe te passen, namelijk de rekenmachine. Op de middelbare school en de rest van je leven mag je die namelijk ook gewoon gebruiken. Ik had er op de middelbare school wel weer voordeel van dat ik al goed met de rekenmachine om kon gaan.
    Heb ik in de rest van mijn leven tot nu toe problemen ondervonden? Nee niet echt, ik ben nooit goed geworden in hoofdrekenen (heeft ook met dyslexie te maken weten ze nu, klanken omdraaien - eu en ue of ie en ei - is hetzelfde als getallen omdraaien dus in mijn hoofd wordt 85 zo 58 enz en dat doet de uitkomst geen goed) maar geef me een kladblaadje en ik kom een eind (dan blijven de getallen wel op hun plek staan). Komt het tegenwoordig nog wel eens voor dat ik een probleem heb? Nee. Zelfs de gemiddelde mobiele telefoon ouder model heeft wel een rekenmachine. Zijn die niet in de buurt dan is het een geval van even een kladblaadje zoeken.

    Maar goed, daar heeft je dochter nu natuurlijk niets aan! Ik kan niet anders dan te zeggen dat ik het gefrustreerde gevoel maar al te goed ken en haar heel veel sterkte te wensen!! Tips om te oefenen heb ik niet, het is voor mij al te lang geleden.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  5. http://www.fi.uu.nl/rekenweb/rekenmaar/leerlingen/index.html

    http://dekanjers.yurls.net/nl/page/909543#topboxes

    Misschien heb je hier wat aan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zag onlangs in de winkel boekjes liggen van loco. Die boekjes zijn om bepaalde schoolvaardigheden thuis verder te oefenen. Ik durf alleen niet te zeggen of ze er ook zijn voor groep 8. Zou je niet een aantal oude cito-toesten kunnen krijgen zodat ze daarmee kan oefenen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb geen tip voor je, maar wil je dochter alleen even sterkte wensen. Een heel herkenbaar verhaal.
    Mijn rekenkunsten waren ook dramatisch. Breuken snapte ik niet (ik weet nog steeds niet hoe je 'correct' breuken kunt vereenvoudigen: 3/9e wil nog wel, maar alles wat moeilijker wordt snap ik niet meer). Hoofdrekenen was ook een drama, ik kan die getallen niet onthouden in mijn hoofd.
    En nog steeds niet overigens. Mijn vriend lacht me altijd uit als ik iets uit het hoofd uitreken, omdat ik het zo omslachtig doe. Maar voor mij is dat echt de enige manier.

    Op de middelbare school ging het beter, de rekenmachine werd mijn beste vriend en wiskunde balanceerde altijd ergens rond de 5,5. Omdat ik voldoendes had voor de andere vakken was het nooit een probleem.

    Dus ja, ik kan heel slecht rekenen, maar ondanks dat kom je er ook wel. Nu lijkt het heel erg voor haar, ik vond dat vroeger ook, maar ach. Nu heb ik geen last meer van mijn 'wiskunde-deuk' (zoals mijn wiskunde-docent altijd zei).
    Iig veel sterkte tijdens de Cito, het komt ongetwijfeld helemaal goed :)

    BeantwoordenVerwijderen