Doorgaan naar hoofdcontent

Trein, bus of auto?

Hoewel ik mezelf als redelijk intelligent beschouw ^-^ was dat gevoel na een speurtocht op internet inzake trein- en busabonnementen volledig verdwenen.

Ik wil(de) graag een berekening maken qua openbaar vervoer, versus auto richting mijn werk.

De bus die me zowat voor de deur afzet bij mijn werk, stopt ook heel dicht bij waar we wonen. Nadelen van de bus vind ik de beperkte vertrektijden en de langere reistijd, t.o.v. de auto.
's Ochtends om 07.01 vertrek, aankomst 07.42 uur. Officieel dien ik namelijk om 7.30 uur te beginnen. Vertrek om 17.01 uur terug naar huis. Dat zou dan alleen kunnen op de 'lange dagen' dat ik werk. Op woensdag en vrijdag ben ik om 14.00 uur vrij. Dan gaat de bus pas om 15.01 uur. Optie zou dan de trein terug zijn. Of op die dagen met de auto.

Het treinstation is redelijk dichtbij, op de fiets te doen (vanaf huis gerekend). Trein gaat 4x per uur. Dan nog met de bus vanaf het station naar mijn werk (of andersom :))

Als ik het goed gelezen/begrepen heb, dan kan ik een combinatie abonnement voor de trein en de bus kopen. Die kost 113,25 euro voor een maand of 1132,50 euro voor een jaar.
De bus rijdt niet in de zomer en kerstvakantie. Dan zou ik dus met de trein moeten. (Stadsbussen rijden dan ook minder). Ik ben zelf ook gedeeltelijk vrij in die periodes, dus een jaarabonnement levert dan minder voordeel op.

Benzine voor de auto, om heel eerlijk te zijn, weet ik het niet precies wat we daar aan kwijt zijn. De dagteller van de auto zit vast, dus het verbruik kan ik niet goed inschatten. We tanken gemiddeld voor 40 euro per week. We hebben een oude Audi (uit 1987), waarbij nog de 'choke' gebruikt wordt. Absoluut geen zuinige auto. Maar rijdt heerlijk, is nog prima in orde en komt hopelijk zonder al te veel kosten weer door de APK deze winter.

Als 3 dagen met de bus zou gaan ben ik omgerekend voor een maand al 107,04 euro kwijt met mijn OV chip. Volgens mij is zo'n combi abonnement zeker geen gekke keuze.

Morgen maar eens even informeren of ik het echt goed begrepen heb qua abonnement.

Milieu technisch is het natuurlijk gunstiger, met trein en/of bus.
Andere voordelen, ik kan haken in de bus (zolang het nog licht is 's ochtends), in de winter hoef ik geen ramen te krabben... Er zijn vast nog wel meer voordelen...

Reacties

  1. Volgens mij moet dat haken in de bus ook wel lukken als het niet licht is buiten, want ik neem aan dat de bus verlicht is. Juist naar buiten kijken zit er dan volgens mij minder in, dus een extra reden om een andere bezigheid te zoeken!

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Begin van dit jaar ging ik ook wel eens met de bus. Voorin was dan meestal weinig licht. Andere plek dan maar :) Of zo een elastieken band met lampje erin om mijn hoofd haha.

      Verwijderen
  2. Ik moest zomaar ineens denken aan het vouwfietsje waarmee ik heel wat jaren gereisd heb. Is dat geen optie? Die neem je makkelijk mee in de trein en daarmee zou je dan niet alleen van huis naar het station kunnen fietsen maar ook van het volgende station naar het werk. Werkt natuurlijk alleen als dat laatste stuk niet nog heel veel km is maar ik zou het zeker eens overwegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een vouwfiets heb ik overwogen. Ik heb een sportieve man, met vouwfiets, die het traject wat ik ook zou gaan fietsen jarenlang heeft gedaan. Aangezien het sportieve gen bij mij volledig ontbreekt, heeft hij me dat afgeraden :) Wel fijn dat je meedenkt. Voor de zomer is het wel een optie (ik ben dan ook nog een mooi weer fietser).

      Verwijderen
  3. qua APK kosten: als die hoog zijn, adviseert de consumentenbond bij een andere garage een second opinion te halen. Kan zomaar de helft schelen. (lees artikel in de consumentengids van deze maand even, bijv. in de bieb)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben nu zelfs een 'derde opinie' gedaan voor de APK. De garage waar we de auto gekocht hebben heeft een superservice. Is alleen wel een eind rijden voor het onderhoud van de auto. Via een zomercontrole bij de K.wikfit kwamen we achter een aantal gebreken, die eigenlijk spoedig aangepast moeten worden.
      Via mijn vader kwamen we terecht bij iemand die die gebreken heeft nagekeken. Kon volgens hem prima nog wachten tot december. Dan moet de auto voor de keuring en kan alles in een keer.

      Wel een goed idee van je, de consumentengids even bekijken in de bieb. Ook altijd handig voor andere zaken.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Woonboerderij van mijn ouders te koop in Kolham

Huis te koop in Kolham Sinds vandaag opnieuw op Funda.  Met betere foto’s :) en een verlaagde prijs. De boerderij van mijn ouders in Kolham. Ruim 340 m2 woonoppervlakte. Plus een heerlijke tuin. En ja, ik heb hier in geen tijden iets gepost.  Het is/was een bewogen jaar. Hopelijk is er binnenkort een nieuwe eigenaar voor het huis van mijn ouders. Iemand die het zijn/haar eigen vorm gaat geven. Link naar Funda voor het huis te koop in Kolham  Update: Het huis is verkocht :) De akte is in januari 2024 gepasseerd.

Nieuwe 7 dagen weekend website en ik blog weer

www.7dagenweekend.nl  Nou het duurde even twee jaren :) In november 2021 stopte ik met full-time werken. Veel plannen had ik. Heerlijk wakker worden zonder wekker. Mij richten op het huis. De moestuin, mijn cursussen, creativiteit, opleidingen en nog andere dingen. Er gebeurden veel ongeplande, onverwachte en onprettige dingen.  Gelukkig ook veel mooie dingen hoor.  Uiteraard wel heel dankbaar voor alle tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nu helaas niet meer zijn. Ook voor de tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nog wel zijn :) Waar mijn hulp welkom was.  En nu voel ik weer ruimte. Plus behoefte om te bloggen.  Vandaag legde ik de laatste hand (ja voor nu :)) aan de nieuwe website van Martijn en mij. www.7dagenweekend.nl Oh ja en natuurlijk hebben we ook iets leuks bedacht als bedankje voor het inschrijven op onze nieuwe mailinglijst. Zes fundamentele vragen uit het boek Goed omgaan met geld van Pierre Pradervand. Je krijgt het PDF bestand door je gegevens hi

Als alles kan, wat kies je dan?

Het is al bijna weer lente Tsjonge, de eerste weken van het nieuwe jaar zijn voorbij gevlogen. Heb je: je woord van het jaar je vision board je mindmap je wensen en doelen etc. etc. allemaal al in kaart gebracht :)  Ik ga mijn 'vision board' tekenen. Mijn woord van het jaar is: AVONTUUR Cursus- en challenge verknettering Het einde van 2023 en het begin van 2024 merkte ik dat ik in mijn eigen 'valkuil' stapte.  Want ik meldde mij voor de ene na de andere cursus en challenge aan. In plaats van ontspannen te kiezen voor hetgeen ik echt zin had om te doen. Vorige week luisterde en keek ik op 1,5 keer de snelheid '6 van 12 Masterclasses' die ruim 2 uren duurden. Hai... Ik raakte op een gegeven moment zo geïrriteerd van mijn eigen gedrag. Want, ja, hele interessante informatie. Maar nee, niet mijn stijl van 'les geven en zakendoen'. Maar 'iedereen' die de stappen had gevolgd was 'zo succesvol'. Alleen als je 1 ding zou kiezen en het hele plan z