Doorgaan naar hoofdcontent

Scheefhuurders

Wij vallen in de categorie 'scheefhuurders'. Mooie term. Door alle regels van de overheid, komen wij bij onze huidige verhuurder nog voor 10% van het hogere (in prijs) segment huurwoningen. Helaas zijn dat ook alleen maar appartementen. Met huurprijzen die beginnen rond de 719 euro kale huur.
Vergeleken met de 398,18 euro huur die we nu betalen (inclusief) stookkosten is dat aardig wat extra.

Van de stookkosten kregen we trouwens nog ruim 628 euro terug van vorig jaar. Jihaaaaa. Leuk extraatje. Een nieuw matras voor dochter van gekocht. Nieuwe hoeslakens en overige noodzakelijkheden. Wat er overbleef hebben we over 'de potjes' verdeeld.

Kom ik nog even terug op het huren. Kan er wel veel voordelen van opnoemen. Iets kopen zouden we ook wel willen. Nu de BKR notering er niet meer staat is het volgens mij mogelijk. Maar op 1 salaris, dat van mij. En dat houdt in dat we dan een beperkt budget hebben voor onze wensen. De wensen zijn onder andere een vrijstaande woning. In de buurt van een bus- of treinverbinding naar de stad. Op fietsafstand van kindlief haar huidige school.

Uiteraard niet onmogelijk, maar wel vermoeiend.... Vooral voor onszelf en de bijna dagelijks wisselende gedachten hierover. Kopen versus huren. Ik ben nog net niet Funda verslaafd haha.

Reacties

  1. Het is een kopersmarkt, huizen. Sla je slag. Wij kochten van de bank (een alcoholist). Veel werk gehad, maar het was het waard. Niet vrijstaand. Daar dachten we niet eens aan. Officieel wonen we in een 200 jaar oude stal. +800 kuub. 25 vierkante meter keuken, 4 slaapkamers, redelijke tuin. Dubbeldeks garage, oprit..
    In limburg voor 2 ton te koop:)

    Succes. Huren is toch niks, uiteindelijk, zeker niet met nieuwe regelingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gaaf, zo een groot huis. Limburg is voor mij net te ver fietsen :) Dank je wel nog voor de tip. Merk dat ik met mijn anonieme blog nog niet zo actief ben met reageren op andere blogs.

      Verwijderen
  2. PS: als je meer reacties wilt, moet je reageren op andermans blogs die je aanspreken. Levert al snel veel kijkers+reacties op.

    Zomaar een tipje:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik zag je blog op spaarcentjes blog staan. wij huren net boven het bedrag waar huurtoeslag op mogelijk is (dus zat een inkomenseis aan waar we aan voldoen). we hebben een mooie ruime tussenwoning voor 709 euro per 1 juli dit jaar... een flink bedrag.. maar als we zouden willen kopen moet dat op mijn mans salaris. hij maakt veel overuren maar die tellen natuurlijk niet mee.. dus zouden we een hypotheek krijgen van maar 150.000 euro ofzo.. het huis waar we nu in wonen is volgens ij 250.000 ? misschien 200.000 ? we zouden er dus flink op moeten inleveren als we zouden gaan kopen.. ben dus erg blij dat we voor dit bedrag zo'n mooie woning met onze 2 kids kunnen huren en ook nog sparen en leuke dingen doen (verstandig omgaan met geld dankzij alle tips op internet al jaren..)
    en wauw voor zo'n bedrag huren.. tja dan wil je idd niet meer weg ;) heerlijk van genieten hoor! ook al noemt de overheid het scheefwonen, zo kan je iig in je eigen onderhoud voorzien ipv schulden maken etc ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie Gretha. Met mijn huidige salaris kan ik maximaal 145.000 euro aan hypotheek krijgen. Om eerlijk te zijn vind ik dat voor nu wel een mooi bedrag. Een vrijstaand huis kopen, kan dan wel hier in de regio, maar dat is dan vaak wel een kluswoning. Helaas vallen wij niet in de categorie klussers :) Gefeliciteerd vast met jullie nieuwe woning.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Woonboerderij van mijn ouders te koop in Kolham

Huis te koop in Kolham Sinds vandaag opnieuw op Funda.  Met betere foto’s :) en een verlaagde prijs. De boerderij van mijn ouders in Kolham. Ruim 340 m2 woonoppervlakte. Plus een heerlijke tuin. En ja, ik heb hier in geen tijden iets gepost.  Het is/was een bewogen jaar. Hopelijk is er binnenkort een nieuwe eigenaar voor het huis van mijn ouders. Iemand die het zijn/haar eigen vorm gaat geven. Link naar Funda voor het huis te koop in Kolham  Update: Het huis is verkocht :) De akte is in januari 2024 gepasseerd.

Nieuwe 7 dagen weekend website en ik blog weer

www.7dagenweekend.nl  Nou het duurde even twee jaren :) In november 2021 stopte ik met full-time werken. Veel plannen had ik. Heerlijk wakker worden zonder wekker. Mij richten op het huis. De moestuin, mijn cursussen, creativiteit, opleidingen en nog andere dingen. Er gebeurden veel ongeplande, onverwachte en onprettige dingen.  Gelukkig ook veel mooie dingen hoor.  Uiteraard wel heel dankbaar voor alle tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nu helaas niet meer zijn. Ook voor de tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nog wel zijn :) Waar mijn hulp welkom was.  En nu voel ik weer ruimte. Plus behoefte om te bloggen.  Vandaag legde ik de laatste hand (ja voor nu :)) aan de nieuwe website van Martijn en mij. www.7dagenweekend.nl Oh ja en natuurlijk hebben we ook iets leuks bedacht als bedankje voor het inschrijven op onze nieuwe mailinglijst. Zes fundamentele vragen uit het boek Goed omgaan met geld van Pierre Pradervand. Je krijgt het PDF bestand door je gegevens hi

Als alles kan, wat kies je dan?

Het is al bijna weer lente Tsjonge, de eerste weken van het nieuwe jaar zijn voorbij gevlogen. Heb je: je woord van het jaar je vision board je mindmap je wensen en doelen etc. etc. allemaal al in kaart gebracht :)  Ik ga mijn 'vision board' tekenen. Mijn woord van het jaar is: AVONTUUR Cursus- en challenge verknettering Het einde van 2023 en het begin van 2024 merkte ik dat ik in mijn eigen 'valkuil' stapte.  Want ik meldde mij voor de ene na de andere cursus en challenge aan. In plaats van ontspannen te kiezen voor hetgeen ik echt zin had om te doen. Vorige week luisterde en keek ik op 1,5 keer de snelheid '6 van 12 Masterclasses' die ruim 2 uren duurden. Hai... Ik raakte op een gegeven moment zo geïrriteerd van mijn eigen gedrag. Want, ja, hele interessante informatie. Maar nee, niet mijn stijl van 'les geven en zakendoen'. Maar 'iedereen' die de stappen had gevolgd was 'zo succesvol'. Alleen als je 1 ding zou kiezen en het hele plan z