Doorgaan naar hoofdcontent

Weinig van veel

Toen vanmorgen om 5.50 uur de wekker ging, was ik lichtelijk geschokt. Wat een overgang zeg, van heerlijk ontspannen op vakantie naar 'terug naar de realiteit'. Het kostte me iets meer moeite dan anders om mijn hersens bij elkaar te krijgen. Tas met 'werkspullen' lees pasjes en sleutels had ik gelukkig al klaarstaan.

Om 7.40 uur was ik op mijn werk. Uiteraard wilden mijn collega's weten hoe het was in Turijn. Om 8.30 uur had ik mijn eerste afspraak. De ochtend verliep wat vreemd en hectisch. Ik had beloofd om vandaag de cijfers voor een kwartaalrapportage aan te leveren. Voor mijn vakantie had ik een turbo uitleg gehad, over hoe ik de aantallen uit een systeem kon halen. 

Aangezien M. vanavond een wedstrijd heeft en dochter voor een verjaardag naar een klimhal was, wilde ik 'iets' langer doorwerken.

Na het doorspitten van ruim een week mail en daar de meest dringende zaken uit verwerkt te hebben, zette ik mij aan het excelbestand.
Tsjonge jonge. Korte termijn geheugen, want ik wist niet meer hoe ik de benodigde cijfers/aantallen uit het systeem kon halen.

Om 17.20 uur kreeg ik een ingeving. Ik vond de aantallen zeg maar in een soort van ruwe versie en telde ze op. Helemaal trots op mezelf, want zo kon ik mijn belofte nakomen.

Door het invoegen van gegevens van een nieuwe medewerkster, klopten de 'sommen' in excel niet meer. Toen ik dacht dat ik wist hoe ik dat aan kon passen ging het mis met mijn bestand. Ik had keurig een mapje aangemaakt. Dus ik dacht, laat ik dit bestand afsluiten, de wijzigingen niet opslaan en opnieuw openen. Aaaaaaaargh, bleek ik alleen een nieuwe map te hebben gemaakt en nooit mijn originele document te hebben opgeslagen.

Volgens mij was ik zowat paars. Want het was ondertussen 18.19 uur. Alle mogelijkheden nagegaan, of ik toch niet stiekem ergens nog een kopietje kon vinden. Maar helaas.
Lichtelijk gefrustreerd mailde ik mijn grote baas. Dat hij helaas nog 1 dag op het bestand moet wachten. Plus dat ik morgen een uurtje later kom (en ik denk wel 1,5 uur eerder wegga haha).

Ik bedacht toen ik naar huis reed, dat ik weinig van veel dingen weet. Tot nu toe heb ik me daar altijd mee gered. Heb ik zelfs deze baan gekregen. Af en toe denk ik wel eens, straks krijgen ze door dat ik vaak maar doe alsof ik verstand van dingen heb. Het is niet dat ik mezelf dom vind hoor. Alleen van basiszaken zoals excel en daar berekeningen in maken, daar weet ik dus vrijwel niets van.

Invullen van tabelletjes waar de berekeningen al in staan, gaat me prima af trouwens. Mezelf rijk rekenen ook. En, ik ben heeeeel sociaal. Ach, zolang ik me red met mijn 'weinig van veel' hou ik het maar zo.

Ben jij een weinig van veel, of veel van weinig type?

Reacties

  1. Ligt eraan. Door leeftijd en interesses wel brede kennis van van alles en nog wat merk ik ook altijd met kwisjes.

    De laatste jaren van mijn werk was ik goed in sommige dingen in Photoshop en Adobe Indesign, dat zijn zulke veelzijdige programma's dat je vaak maar delen ervan gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh handig, Photoshop en Indesign zou ik ook nog graag willen leren. Staan erbij op de (megalange) verlanglijst.

      Verwijderen
  2. Ik ben een supergeneralist. Ik weet en kan veel. Nadeel is dat ik niet ergens in uitblink en ook geen passie heb. Wat ik aanpak doe ik gedegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Supergeneralist, mooi woord. Ja, vind je dat een nadeel, nergen in uitblinken? En geen passie? Nou, vast toch wel voor iets?

      Verwijderen
  3. Absoluut. Ik had vaak op mijn werk het gevoel: ik kan nu elk moment door de mand vallen. Niet bij al mijn werk, maar ...
    Nu ik geen werk heb is het aan de ene kant lastig, want het maakt het werk vinden een stuk lastiger, omdat ik in geen enkele sector jaren werkervaring heb. Ja, administratief komt het dichtst in de buurt, maar niet genoeg om tussen de soms duizenden sollicitanten uit te komen. Dus nu probeer ik het maar te omarmen, en mijn eigen pad te maken. Is soms ook leuk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Jantine ja, een eigen pad, lijkt me heerlijk. Ook al biedt dat ook de nodige uitdagingen waarschijnlijk. Elke ochtend prijs ik me dankbaar voor mijn werk en mijn goede werkgever. Al kan ik me heeeeeel veel dingen voorstellen die ik liever zou doen in de uren die ik werk :) Maargoed, ik weet waarvoor ik het doe.

      En wat je schrijft, administratief is vrij algemeen. Opvallen met solliciteren is een kunst. Daar ben ik schijnbaar wel goed in :) Mocht je willen dat ik bv een keer naar je cv of brief kijk, mail me dan gerust.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Woonboerderij van mijn ouders te koop in Kolham

Huis te koop in Kolham Sinds vandaag opnieuw op Funda.  Met betere foto’s :) en een verlaagde prijs. De boerderij van mijn ouders in Kolham. Ruim 340 m2 woonoppervlakte. Plus een heerlijke tuin. En ja, ik heb hier in geen tijden iets gepost.  Het is/was een bewogen jaar. Hopelijk is er binnenkort een nieuwe eigenaar voor het huis van mijn ouders. Iemand die het zijn/haar eigen vorm gaat geven. Link naar Funda voor het huis te koop in Kolham  Update: Het huis is verkocht :) De akte is in januari 2024 gepasseerd.

Nieuwe 7 dagen weekend website en ik blog weer

www.7dagenweekend.nl  Nou het duurde even twee jaren :) In november 2021 stopte ik met full-time werken. Veel plannen had ik. Heerlijk wakker worden zonder wekker. Mij richten op het huis. De moestuin, mijn cursussen, creativiteit, opleidingen en nog andere dingen. Er gebeurden veel ongeplande, onverwachte en onprettige dingen.  Gelukkig ook veel mooie dingen hoor.  Uiteraard wel heel dankbaar voor alle tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nu helaas niet meer zijn. Ook voor de tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nog wel zijn :) Waar mijn hulp welkom was.  En nu voel ik weer ruimte. Plus behoefte om te bloggen.  Vandaag legde ik de laatste hand (ja voor nu :)) aan de nieuwe website van Martijn en mij. www.7dagenweekend.nl Oh ja en natuurlijk hebben we ook iets leuks bedacht als bedankje voor het inschrijven op onze nieuwe mailinglijst. Zes fundamentele vragen uit het boek Goed omgaan met geld van Pierre Pradervand. Je krijgt het PDF bestand door je gegevens hi

Als alles kan, wat kies je dan?

Het is al bijna weer lente Tsjonge, de eerste weken van het nieuwe jaar zijn voorbij gevlogen. Heb je: je woord van het jaar je vision board je mindmap je wensen en doelen etc. etc. allemaal al in kaart gebracht :)  Ik ga mijn 'vision board' tekenen. Mijn woord van het jaar is: AVONTUUR Cursus- en challenge verknettering Het einde van 2023 en het begin van 2024 merkte ik dat ik in mijn eigen 'valkuil' stapte.  Want ik meldde mij voor de ene na de andere cursus en challenge aan. In plaats van ontspannen te kiezen voor hetgeen ik echt zin had om te doen. Vorige week luisterde en keek ik op 1,5 keer de snelheid '6 van 12 Masterclasses' die ruim 2 uren duurden. Hai... Ik raakte op een gegeven moment zo geïrriteerd van mijn eigen gedrag. Want, ja, hele interessante informatie. Maar nee, niet mijn stijl van 'les geven en zakendoen'. Maar 'iedereen' die de stappen had gevolgd was 'zo succesvol'. Alleen als je 1 ding zou kiezen en het hele plan z