Doorgaan naar hoofdcontent

Beugelbekkie

Ongeveer twee weken geleden kreeg mijn neefje een beugel. Om te beginnen eerst aan de bovenkant. Volgens mij zet de orthodontist volgende week ook de blokjes aan de onderkant.
Tegenwoordig kan dat in de meest hippe kleurtjes zag ik.
Dat was vroeger wel anders (jaaaa, het oude wijf typt).

Ik viel met mijn tanden en kiezen, door het vele duimen, in de categorie 'paardegebit'. Tsjonge jonge, wat stonden mijn voortanden ver naar voren. Ook mijn zusje moest een beugel. Gelukkig is het met behulp van een aantal beugels wel redelijk goed met ons gekomen. Mijn ouders hebben het voor de gein nog wel eens over de orthodontist van mijn zusje en mij. Dat de man van ons beugelgeld een nieuwe ski outfit ging kopen enzo.

Nu komt het voor onze dochter er ook bijna aan, een beugelbekkie.
Haar laatste tanden en kiezen zijn gewisseld. Dus moet ik op zoek naar een ziektekostenverzekering die ons zoveel mogelijk gaat vergoeden.
Op zich ben ik erg tevreden met onze huidige verzekeraar (VGZ).

Wellicht zijn hier lezers met beugeldragende kinderen. Advies is altijd welkom. Over hoe ik een goede orthodontist kies? En waar ik me 'geestelijk' op voor moet bereiden qua kosten? Is een beugel echt zo'n 'portemonneeklapper'?

Reacties

  1. Ik heb ook zo'n beetje alles gehad: van buitenboordbeugel tot van die slotjes… Mijn ouders hebben flink moeten betalen denk ik.
    Tot dusver ontkomen mijn kinderen aan een beugel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kinderen van mijn broer hebben allebei een beugel nodig gehad. Kosten vielen erg mee. Kinderen tot 18 jaar zijn goed verzekerd voor tandartskosten. Zij moesten wel zelf het spoelmiddel betalen. Per keer dat ze naar de orthodontist gingen, moesten ze iets van € 15 zelf betalen. De rest kwam van de verzekering. En als je voldoende ziektenkosten zelf moest betalen, kon je de orthodontist ook van de belasting aftrekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze kinderen hebben alletwee orthodontie gehad. De behandeling van de jongste startte op 9 jarige leeftijd (complex probleem) en duurde tot 16 jaar. De oudste startte op 12 jaar en de blokjes werden rond de 16de verjaardag verwijderd. Nadien kregen we alletwee nog een boven- en onder nachtbeugel die ze aanvankelijk elke nacht moesten inhouden en nadien mochten afbouwen. Ze droegen hun nachtbeugels tot ze 20 waren. De kosten liepen vrij hoog op, vooral omdat de behandeling bij d ejongste zo lang duurde en ook omdat we meerdere jaren voor beide kinderen moesten betalen. Achteraf gezien is het uitgegeven geld wel de moeite waard geweest want ze hebben alletwee een mooi verzorgd gebit. Mijn ouders hebben met mij en mijn broer nooit naar een tandarts geweest : ik heb een schots en scheef gebit dat heel veel slijtage vertoont door een verkeerde beet, mijn broer was tegen dat hij 30 was al een groot deel van zijn tanden kwijt. Ik wou het onze kinderen besparen dat ze op jonge leeftijd al tanden kwijt zouden zijn (zoals mijn broer) of dat ze met zo'n lelijk gebit als het mijne zouden gezeten hebben. Ik zal door de slijtage aan mijn tanden vrij vlug mijn tanden kwijt raken (ben er nu 52) en ik vind het jammer dat mijn ouders niet de moeite en de kosten voor gedaan hebben om het gebit van mijn broer en mij te laten 'regelen'. Achteraf zit je kind toch maar met problemen die hadden kunnen voorkomen worden...liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @liesbet, jammer he, dat ze vroeger zo weinig aan de tanden deden. Hier in Friesland waren er dan schooltandartsen maar die deden ook niet veel goeds. Mijn moeder had al een kunstgebit rond haar 20e, en zij is een paar jaar ouder dan jij. Ik denk dus dat het ook aan de tijd heeft gelegen. Mijn ouders hebben er daardoor ook altijd voor gezorgd dat wij wel naar de tandarts gingen, en mijn zusjes hebben een beugel gehad. Ik had het idee dat het toen ook een beetje mode was, (20-25 jaar geleden) want iedereen liep met een beugel terwijl je dacht is dat echt nodig.
      groetjes Janneke

      Verwijderen
  4. hier hebben 2 van de 3 kinderen een beugel gehad, beiden voor een overbeet en daarna een blokjesbeugel om de boel recht te zetten.
    Kosten zijn best flink maar onze zorgverzekeraar betaalde het gelukkig.
    We hebben unive, die vergoed niet uit het gedeelte dat tandartsen tot je 18de gratis zijn.
    Maar er stond toendertijd een x- bedrag voor en daar kwam je over het algemeen wel mee uit.
    Al begreep ik wel dat de vergoeding tegenwordig iets anders ligt.
    Nog een tip van de orthodontist, wacht nooit totdat je kind een beugel moet met overstappen naar een verzekeraar die wel vergoed. Want de meeste verzekeraars vergoeden pas na 1-2 jaar de kosten aan een beugelbekkie.
    Het kwam voor dat ouders al in het traject zaten van een beugel aanmeten en er dan pas achter kwamen dat ze voorlopig niets vergoed kregen.
    Beugel uitstellen betekend vaak wel langere periode een beugel nodig of minder resultaat omdat kinderen in de groei vaak ook de beste resultaten boeken.
    groetjes
    Tessa

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Woonboerderij van mijn ouders te koop in Kolham

Huis te koop in Kolham Sinds vandaag opnieuw op Funda.  Met betere foto’s :) en een verlaagde prijs. De boerderij van mijn ouders in Kolham. Ruim 340 m2 woonoppervlakte. Plus een heerlijke tuin. En ja, ik heb hier in geen tijden iets gepost.  Het is/was een bewogen jaar. Hopelijk is er binnenkort een nieuwe eigenaar voor het huis van mijn ouders. Iemand die het zijn/haar eigen vorm gaat geven. Link naar Funda voor het huis te koop in Kolham  Update: Het huis is verkocht :) De akte is in januari 2024 gepasseerd.

Nieuwe 7 dagen weekend website en ik blog weer

www.7dagenweekend.nl  Nou het duurde even twee jaren :) In november 2021 stopte ik met full-time werken. Veel plannen had ik. Heerlijk wakker worden zonder wekker. Mij richten op het huis. De moestuin, mijn cursussen, creativiteit, opleidingen en nog andere dingen. Er gebeurden veel ongeplande, onverwachte en onprettige dingen.  Gelukkig ook veel mooie dingen hoor.  Uiteraard wel heel dankbaar voor alle tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nu helaas niet meer zijn. Ook voor de tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nog wel zijn :) Waar mijn hulp welkom was.  En nu voel ik weer ruimte. Plus behoefte om te bloggen.  Vandaag legde ik de laatste hand (ja voor nu :)) aan de nieuwe website van Martijn en mij. www.7dagenweekend.nl Oh ja en natuurlijk hebben we ook iets leuks bedacht als bedankje voor het inschrijven op onze nieuwe mailinglijst. Zes fundamentele vragen uit het boek Goed omgaan met geld van Pierre Pradervand. Je krijgt het PDF bestand door je gegevens hi

Als alles kan, wat kies je dan?

Het is al bijna weer lente Tsjonge, de eerste weken van het nieuwe jaar zijn voorbij gevlogen. Heb je: je woord van het jaar je vision board je mindmap je wensen en doelen etc. etc. allemaal al in kaart gebracht :)  Ik ga mijn 'vision board' tekenen. Mijn woord van het jaar is: AVONTUUR Cursus- en challenge verknettering Het einde van 2023 en het begin van 2024 merkte ik dat ik in mijn eigen 'valkuil' stapte.  Want ik meldde mij voor de ene na de andere cursus en challenge aan. In plaats van ontspannen te kiezen voor hetgeen ik echt zin had om te doen. Vorige week luisterde en keek ik op 1,5 keer de snelheid '6 van 12 Masterclasses' die ruim 2 uren duurden. Hai... Ik raakte op een gegeven moment zo geïrriteerd van mijn eigen gedrag. Want, ja, hele interessante informatie. Maar nee, niet mijn stijl van 'les geven en zakendoen'. Maar 'iedereen' die de stappen had gevolgd was 'zo succesvol'. Alleen als je 1 ding zou kiezen en het hele plan z