Doorgaan naar hoofdcontent

Geld en de dood

Geen leuke titel voor deze blogpost. De aanleiding is dan ook verre van leuk. Op 5 januari kregen we bericht dat een goede vriend van M. op zijn vakantie adres was overleden aan een hartinfarct.
Slechts 45 jaar jong. Het duurde een week voordat het lichaam naar NL kwam.
Afgelopen woensdag was de drukbezochte uitvaart.

Als er één zekerheid is, dan is dat de dood. Wij hebben wel uitvaartverzekeringen afgesloten. Om eerlijk te zijn heb ik mij er verder nooit in verdiept. Wat er vergoed wordt bv. 
Bij de uitvaart van woensdag was er een borrel na. Jankend de ruimte uit en dan een schaal met bitterballen geserveerd :) Ietwat ironisch. Maargoed, dat is koffie met cake natuurlijk ook.

Dus binnenkort maar even verdiepen in de kosten van de dood. Plus de wachtwoorden van sites en andere zaken op papier zetten. Adressenbestand ergens digitaal maken voor de kaarten. Zo zijn er vast nog wel meer dingen waar ik aan moet denken.

De reden waarom ik het nog nooit gedaan heb, is omdat ik uiteraard heeel oud hoop te worden. In goede gezondheid. Maar dat heb ik niet voor het zeggen. 
Ik wil het eigenlijk ook niet over mezelf 'afroepen' als je begrijpt wat ik bedoel. Heb jij je zaken voor de dood al geregeld/vastgelegd? Zoja, heb je nog tips?





Reacties

  1. Gecondoleerd met het verlies. Nee zelf niet echt goed geregeld voor mezelf. Ik geef niet zoveel om wat er na mijn dood gebeurt behalve dat mijn partner er niet onnodig de dupe van moet worden. Ik heb wel een uitvaartverzekering en die is door zijn ouders al jaren opgebouwd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, mocht ik eerder overlijden dan maak ik toch niet meer mee wat er allemaal voor mij georganiseerd wordt :) Maargoed, ik zou wel graag voor man en of kind (in een heeeeeele verre toekomst) de zaken zo geregeld hebben dat zij zich niet om veel dingen hoeven te bekommeren.

      Verwijderen
  2. Ik hoop nog zeker 25 jaar te leven, maar voor mijn nabestaanden heb ik al wel een vrij uitgebreid document gemaakt met daarin allerlei wensen:
    - wil ik bloemen en welke kleur dan?
    - welke muziek?
    - een luxe kist of een eenvoudige kist?
    - wil ik na crematie verstrooid worden of wil ik bijgezet worden in een urnenwand?
    - adressenlijst van mensen die een kaart moeten hebben
    Dergelijke dingen heb ik vastgelegd.
    Daarnaast de gegevens van bank- en spaarrekeningen en de gegevens over de uitvaartverzekering.
    Dat allemaal om het de nabestaanden wat lichter te maken en zich niet hoeven af te vragen hoe ik het gewild zou hebben.
    Ook staat genoteerd: het staat je vrij andere keuzes te maken als jullie het er over eens kunnen worden dat je het anders wilt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bloemen (graftakken noemen wij ze hier gekscherend), daarvan vroeg ik mij af wat er nu mee gebeurd, bij een crematie. Worden ze ook verbrand? Slim dat je alles al op papier hebt staan. Dank voor alle tips.

      Verwijderen
    2. De bloemen komen in het gras bij het crematorium te liggen. Yasr

      Verwijderen
    3. Wat je zelf wil, wij hebben ze meegenomen naar huis. Judith

      Verwijderen
  3. Gecondoleerd. Niet mee bezig geweest nog, terwijl ik wel af en toe denk 'ik moet dat eens regelen'. Blijft een zwaarbeladen onderwerp.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het moet ik ooit nog eens regelen, was even weg toen het gebeurde. Veel verder dan een map inrichten met wat belangrijke stukken, ben ik inmiddels nog niet gekomen.

      Verwijderen
  4. Ik ben ouder dan jij (iets maar hoor ;-)) En elke keer denk ik dat ik tóch de dingen eens moet gaan regelen. Want te vaak meegemaakt dat niemand - zeker bij alleenstaanden - weet wat er gewenst is.... Ik heb wel iets op de computer staan van wat ik bij mijn uitvaart wil, maar ik moet écht mijn testament op laten maken - een van mijn goede voornemens (voor 2017.....)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor 2017?! :) Testament hebben wij wel. Geregeld destijds bij het kopen van ons huis. Nu de overige zaken nog.

      Verwijderen
  5. Gecondoleerd. Zo jong nog, dat hakt er in, zeker als het zo onverwacht is.
    Naast een lijst met adressen waar een kaart naartoe moet, heb ik ook een lijst met instanties waar dingen gemeld of veranderd moeten worden. Abonnementen die opgezegd kunnen, afvalheffing kan van twee naar één persoon, ns-kortingskaart,museumkaart enz. Ik werk de lijst elke winter(op een van de lange avonden)een keer door zodat de lijsten uptodate blijven.Ik heb ook een lijst met wachtwoorden voor de pc en dingen/social media, die stopgezet kunnen worden.
    Ik ben ondertussen alleen, en ik heb ook een testamentair executeur benoemd, zodat er iemand is die alles regelt(en er gewoon voor betaald wordt) Oa om die computerdingen te regelen...ik wil ook niet dat iemand iets leest van mijn computer, dus die laat ik vernietigen.
    Als je spullen van jezelf wilt weggeven via een codicil, moet je je inlezen in de voorwaarden van een codicil. Is niet echt heel moeilijk, wel veel werk want alles moet per stuk beschreven en het moet met de hand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Donorcodicil, die had ik vroeger wel, daar zal ik nog eens naar kijken. Wat heb je al veel dingen geregeld. Oh ja, afvalstoffenheffing, daar had ik echt nooit aan gedacht. Dank voor alle tips.

      Verwijderen
  6. en niet alleen voor jezelf maar vraag het ook aan je ouders. ik heb het werkboek van marieke henselmans aangeschaft, die ga ik voor mijn vader, mijn moeder en mijzelf en de kinderen gebruiken.
    denk ook aan dingen als je Facebook account en andere internet accounts en minstens zo belangrijk werk het regelmatig bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat boek is echt een topper! heldere uitleg, praktische stappenplannetjes, en de vragen die je voor jezelf uit moet zoeken netjes op een rij, en een aantal mooie verhalen uit de praktijk er bij.

      Verwijderen
  7. Wij hebben een spreadsheet waar al onze rekening nummers in staan. Ik heb nogal wat trading accounts en op die manier heeft mijn vrouw een overzicht. Verder zijn we niet zo goed georganiseerd...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh een spreadsheet is ook wel een idee. Niet dat we al trading accounts hebben. Maar wel alle overige rekeningen, polisnummers etc. Dank voor de tip.

      Verwijderen
  8. Wij hebben behoorlijk veel geregeld en de aanleiding was een overlijden in de familie. Een van onze kinderen zit in het autisme spectrum en we hebben gezien dat die helemaal lamgeslagen was. Dat was de aanleiding om te regelen wat we in redelijkheid konden regelen. Het is voor mij ook de stok achter de deur om regelmatig mijn rommel op te ruimen. Voor Mrs H: niet vergeten dan het wachtwoord en de naam van het document al te geven aan de naasten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, rommel opruimen. Ik ben een goede slag aan het slaan (vind ik zelf dan hoor haha) met weggeven of wegbrengen. Een overlijden is nooit leuk. Goed dat jullie het allemaal zover geregeld hebben.

      Verwijderen
  9. Innige deelneming met het verlies....
    Wij hebben geen uitvaartverzekering. Ik denk dat dergelijke verzekeringen in Belgie niet zoveel genomen worden als in Nederland.
    Als ik sterf, wil ik gecremeerd worden en mijn as mag gewoon "ergens" verstrooid worden. Maakt me zelfs niet uit waar....
    Ik wil, als ik dood ben, geen begroetingen als ik in lijk lig. De goedkoopste kist is goed genoeg voor mij, bloemen en kransen wil ik niet en ik wil ook geen kerkelijke dienst of een of andere uitvaartdienst. Geen speech waarin ik bewierookt word als lieve, goede moeder, behulpzame buurvrouw.... Vaak worden tijdens dergelijke diensten mensen echt opgehemeld. Ik wil dat allemaal niet. Dood, in de kist, in de oven en verstrooid worden meer is voor mij niet nodig.
    Mijn tante werd gecremeerd. Een beperkte familiegroep wachtte de urne met as, de echtgenoot en dochter op. Tantes as werd verstrooid op een grasveldje op het kerkhof. Het was doodstil op het kerkhof en elk familielid was op zijn manier in gedachten bij onze geliefde overledene. Daarna zijn we samen iets gaan eten. Zo wil ik het ook hebben : geen fantasie, geen bloemen, geen dienst. Bij mijn tante waren er zelfs geen doodsbrieven en doodskaartjes maar een paar weken na haar crematie kregen we van onze oom een dvd met foto's van haar levensloop op. Deze dvd heeft voor mij veel meer waarde dan een mooie dienst, veel bloemen, mooie kist,.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Persoonlijk vond ik de speeches wel mooi. Al zou het veel fijner zijn natuurlijk wanneer al deze 'ophemelingen' gewoon bij leven benoemd zouden worden. Mooi een dvd met foto's als herinnering. Ik kan mij voorstellen dat dat veel waarde heeft.

      Verwijderen
  10. Erg verdrietig en confronterend. Sterkte voor jullie. Mss is het boekje 'laat je niet kisten' van Marieke Henselmans nog een tip mbt het nadenken over de dood en dan..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, boekje ga ik zeker lenen (of anders kopen). Ik lees net bij een andere reactie dat er ook een werkboek is.

      Verwijderen
  11. Ook hier enkele jaren geleden met zo'n verlies geconfronteerd en wij hebben nadien wel een envelop bij onze overlijdenspapieren erbij gedaan.
    Met hoe wij het willen, het is en blijft een vervelend onderwerp maar hoort wel bij het leven!
    De kinderen weten van deze envelop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De map is inmiddels gedeeltelijk gevuld met (belangrijke) papieren. Nu nog wat dingen vastleggen.

      Verwijderen
  12. Woning valt vrij als man of ik komen te overlijden zodat we er veel voor de kinderen kunnen zijn. Daarnaast heeft mijn man een uitvaartverzekering maar deze zal lang niet dekkend zijn. Weet dat hier een redelijk simpele begrafenis op een 10.000 euro uit gaat komen. Dit geld is er ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De woning valt hier ook vrij bij overlijden van een van ons twee. We hebben alledrie een uitvaartverzekering die wel een crematie dekt. Geen van drie heeft een wens om begraven te worden, dus dat scheelt weer.

      Verwijderen
  13. Gecondoleerd.
    Wat ook handig is voor de nabestaanden is vast te leggen wat je inlogcodes her en der zijn. Zo kan je het profiel bij de diverse Social Media sites verwijderen van de overledene. Denk ook aan inlogcodes mail, telefoon en dat soort zaken.

    En laat je op een moment waarin de dood de nabestaanden overvalt niet uit sentimentele redenen dingen kiezen die duur zijn (volgauto's, dure kist en dure steen op graf).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die inlogcodes. Ik heb een boekje waar ze allemaal in staan. Van man en kind is het wel handig dat ze ze ook op papier zetten. (Gesloten envelop voor dochter qua wachtwoord voor mobiel natuurlijk :))

      Verwijderen
  14. Gecondoleerd!

    Ik had altijd een boekje, maar dat moet ik weer even bijwerken. Inderdaad wel goed om dat te regelen, daar zal ik eens even achteraan gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gecondoleerd.

    Wel een vraag over de uitvaartverzekering. Waarom wil je iets verzekeren wat 100% zeker gaat gebeuren? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De uitvaartverzekering is destijds door mijn ouders al voor mij afgesloten. Ik vind het wel een fijn idee dat het bedrag voor de uitvaart niet in 1x van de buffer voldaan hoeft te worden. Die paar tientjes op jaarbasis heb ik daar graag voor over.

      Verwijderen
  16. Gecondoleerd. Wat een naar bericht....

    Toevallig met mijn vriend eergister over gehad, te horen gekregen dat een oud collega heel slecht is... Ik heb alles op papier gezet, jaren geleden al, af en toe eens bijgewerkt. En ik heb een testament. Mijn kinderen weten waar ze moeten zoeken als ik er niet meer ben, mijn vriend ook... Succes met het uitzoeken van alles. Het is geen leuk onderwerp, maar je kunt het maar beter goed geregeld hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat jullie alles al zo goed geregeld hebben. Hopelijk is het nog lang niet noodzakelijk.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Woonboerderij van mijn ouders te koop in Kolham

Huis te koop in Kolham Sinds vandaag opnieuw op Funda.  Met betere foto’s :) en een verlaagde prijs. De boerderij van mijn ouders in Kolham. Ruim 340 m2 woonoppervlakte. Plus een heerlijke tuin. En ja, ik heb hier in geen tijden iets gepost.  Het is/was een bewogen jaar. Hopelijk is er binnenkort een nieuwe eigenaar voor het huis van mijn ouders. Iemand die het zijn/haar eigen vorm gaat geven. Link naar Funda voor het huis te koop in Kolham  Update: Het huis is verkocht :) De akte is in januari 2024 gepasseerd.

Nieuwe 7 dagen weekend website en ik blog weer

www.7dagenweekend.nl  Nou het duurde even twee jaren :) In november 2021 stopte ik met full-time werken. Veel plannen had ik. Heerlijk wakker worden zonder wekker. Mij richten op het huis. De moestuin, mijn cursussen, creativiteit, opleidingen en nog andere dingen. Er gebeurden veel ongeplande, onverwachte en onprettige dingen.  Gelukkig ook veel mooie dingen hoor.  Uiteraard wel heel dankbaar voor alle tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nu helaas niet meer zijn. Ook voor de tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nog wel zijn :) Waar mijn hulp welkom was.  En nu voel ik weer ruimte. Plus behoefte om te bloggen.  Vandaag legde ik de laatste hand (ja voor nu :)) aan de nieuwe website van Martijn en mij. www.7dagenweekend.nl Oh ja en natuurlijk hebben we ook iets leuks bedacht als bedankje voor het inschrijven op onze nieuwe mailinglijst. Zes fundamentele vragen uit het boek Goed omgaan met geld van Pierre Pradervand. Je krijgt het PDF bestand door je gegevens hi

Als alles kan, wat kies je dan?

Het is al bijna weer lente Tsjonge, de eerste weken van het nieuwe jaar zijn voorbij gevlogen. Heb je: je woord van het jaar je vision board je mindmap je wensen en doelen etc. etc. allemaal al in kaart gebracht :)  Ik ga mijn 'vision board' tekenen. Mijn woord van het jaar is: AVONTUUR Cursus- en challenge verknettering Het einde van 2023 en het begin van 2024 merkte ik dat ik in mijn eigen 'valkuil' stapte.  Want ik meldde mij voor de ene na de andere cursus en challenge aan. In plaats van ontspannen te kiezen voor hetgeen ik echt zin had om te doen. Vorige week luisterde en keek ik op 1,5 keer de snelheid '6 van 12 Masterclasses' die ruim 2 uren duurden. Hai... Ik raakte op een gegeven moment zo geïrriteerd van mijn eigen gedrag. Want, ja, hele interessante informatie. Maar nee, niet mijn stijl van 'les geven en zakendoen'. Maar 'iedereen' die de stappen had gevolgd was 'zo succesvol'. Alleen als je 1 ding zou kiezen en het hele plan z