Doorgaan naar hoofdcontent

Geld gaat nooit over geld

Op mijn vakantie wenslijst staat ook 'heel veel blogjes' schrijven. Dat heb ik niet specifiek genoeg gemaakt blijkbaar, want de eerste anderhalve week is voorbij gevlogen....

Op die wenslijst heb ik 18 dingen geschreven. Vandaag zag ik dat ik er nog maar 1 van heb gedaan. Bijzonder. Of mijn wensen zijn niet groot genoeg, of ik heb weer de dagelijkse zaken voorrang gegeven. Uiteraard weet ik het al. Mijn focus is niet groot genoeg op het gevoel wat ik graag wil ervaren bij/tijdens/na het uitvoeren van de taken. In ieder geval fijn dat ik dat nu weet.

Gisteren heb ik dochter geholpen met economie. Ze is 15, zit in haar examen jaar voor de MAVO (ja, dat heet echt nog zo). Ik was geschokt met wat ze allemaal moet weten/leren voor de komende toets.

Vermogensrendementheffing, BTW, motorrijtuigenbelasting, loonheffing, OZB, eigen woning forfait, jaaropgave, belastingschijven en nog veel meer. 

foto uit het boek Economisch bekeken

Ze rijdt op een fiets, heeft nog geen eigen huis of eigen zaak, krijgt zak- en kleedgeld, heeft net een sollicitatie formulier ingevuld voor vakken vullen bij de supermarkt. Dus ik snap dat het haar interesse niet heeft. Zo jammer dat ze qua lesstof dus de aansluiting bij de leeftijd missen. 
Want ik vind het wel interessant wat ze moet leren, maarja, ik ben al bijna bejaard :) (in dochters ogen). Dus help ik haar om het met voorbeelden van onze eigen administratie wat inzichtelijker te maken.

Onder andere een loonstrookje, een jaaropgave, uitleg vanuit het blad Fiscalert over de wet Hillen, inkoop en verkoop van kleding en schoenen bij mijn zus in de winkel. Dat maakt het iets 'beeldender' voor haar.

In feite gaat geld nooit over geld. Laat ik onlangs via 'voor de kunst' daar een heel interessant crowdfundings(boek)project over gevonden hebben. Ik heb 3 boeken besteld. De filmpjes en het blog van Mundo (geweldige naam trouwens, de link gaat naar zijn project op voor de kunst).

Vanmiddag hoeft dochter zich niet bezig te houden met economie. Ze geeft/geven een werkpresentatie van haar vooropleiding van theater (de Noorderlingen). Ik ben blij dat ze haar 'passie' al heeft gevonden. Zodat ze naast de verplichte dingen voor school, haar energie en plezier haalt uit dingen waar haar hart echt liggen. 

Reacties

  1. Volgens mij zijn er genoeg starters die wat nuttigs kunnen leren uit dat boek! Als 15 jarige is het nog wat minder relevant.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Starters zeker. Ze heeft inmiddels haar proefwerk gehad. Hopelijk heeft mijn beeldende uitleg geholpen.

      Verwijderen
  2. Als je een goede tip hebt voor hoe je je focus kunt krijgen / houden: GRAAG!!!! Ik heb ook zo'n wensenlijstje voor mijn komende vakantie, maar zie de bui nu al hangen. Ik wil in ieder geval eens broeden op goede voornemens, waaronder hoe ik door het jaar meer doe van wat ik wil...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die focus. Nou, ik kreeg gisteren een onverwacht geschenk. Letterlijk en figuurlijk. Dus ik ga aan de slag met mijn eigen focus en laat je weten hoe dat werkt ok?

      Verwijderen
  3. Komt me bekend voor, van de MAVO, MBO en HBO.
    Mijn economieleraar maakte het ook wat beeldender. Ik denk dat mijn interesse er toen al lag want ik kan me vlagen van die lessen en de lesstof nog herinneren.
    Hij praatte in fictieve bedrijven die we later zouden kunnen beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is al stukken beeldender, een fictief bedrijf beginnen. En de leraar/lerares speelt zeker een rol in hoe de materie blijft hangen.

      Verwijderen
  4. Een possje terug moest ik een aantal boekhoudkundig/financiele zaken uitleggen aan een collega die geen enkele band met debet en credit, balans en verlies- en winstrekening heeft. Ik heb het toen uitgelegd met behulp van huis-, tuin- en keuken voorbeelden. Ik vond het een uitdaging om zo inzicht te geven en de collega was blij omdat nu eindelijk een aantal zaken helder werden. Goed dat jij je dochter zo geholpen hebt. Want ook al ga je geen economie studeren of boekhouder worden, grip op je eigen geld en weten hoe belasting wordt geheven zijn belangrijke zaken voor ons allemaal. En je voorkomt dat wijsneuzen je een rad voor de ogen draaien met mooie praatjes. Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grip op financiën zijn zeker van belang Janny. Ik had op jongere leeftijd wel graag beter inzicht willen hebben. Had ons een hoop ellende gescheeld.

      Verwijderen
  5. Ja gewoon je hart blijven volgen, maar een klein rugzakje kan wel van pas komen. Die rouwadvertentie onder me overigens niet.
    Prettige feestdagen ho, ho hooo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei rouwadvertentie.... sorry, nooit leuk. Uiteraard is de basis van een aantal economische zaken erg belangrijk. Het moet alleen wel passen bij de leeftijd. Mijn mening dan ;)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Woonboerderij van mijn ouders te koop in Kolham

Huis te koop in Kolham Sinds vandaag opnieuw op Funda.  Met betere foto’s :) en een verlaagde prijs. De boerderij van mijn ouders in Kolham. Ruim 340 m2 woonoppervlakte. Plus een heerlijke tuin. En ja, ik heb hier in geen tijden iets gepost.  Het is/was een bewogen jaar. Hopelijk is er binnenkort een nieuwe eigenaar voor het huis van mijn ouders. Iemand die het zijn/haar eigen vorm gaat geven. Link naar Funda voor het huis te koop in Kolham  Update: Het huis is verkocht :) De akte is in januari 2024 gepasseerd.

Nieuwe 7 dagen weekend website en ik blog weer

www.7dagenweekend.nl  Nou het duurde even twee jaren :) In november 2021 stopte ik met full-time werken. Veel plannen had ik. Heerlijk wakker worden zonder wekker. Mij richten op het huis. De moestuin, mijn cursussen, creativiteit, opleidingen en nog andere dingen. Er gebeurden veel ongeplande, onverwachte en onprettige dingen.  Gelukkig ook veel mooie dingen hoor.  Uiteraard wel heel dankbaar voor alle tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nu helaas niet meer zijn. Ook voor de tijd die ik door kon brengen met de mensen die er nog wel zijn :) Waar mijn hulp welkom was.  En nu voel ik weer ruimte. Plus behoefte om te bloggen.  Vandaag legde ik de laatste hand (ja voor nu :)) aan de nieuwe website van Martijn en mij. www.7dagenweekend.nl Oh ja en natuurlijk hebben we ook iets leuks bedacht als bedankje voor het inschrijven op onze nieuwe mailinglijst. Zes fundamentele vragen uit het boek Goed omgaan met geld van Pierre Pradervand. Je krijgt het PDF bestand door je gegevens hi

Als alles kan, wat kies je dan?

Het is al bijna weer lente Tsjonge, de eerste weken van het nieuwe jaar zijn voorbij gevlogen. Heb je: je woord van het jaar je vision board je mindmap je wensen en doelen etc. etc. allemaal al in kaart gebracht :)  Ik ga mijn 'vision board' tekenen. Mijn woord van het jaar is: AVONTUUR Cursus- en challenge verknettering Het einde van 2023 en het begin van 2024 merkte ik dat ik in mijn eigen 'valkuil' stapte.  Want ik meldde mij voor de ene na de andere cursus en challenge aan. In plaats van ontspannen te kiezen voor hetgeen ik echt zin had om te doen. Vorige week luisterde en keek ik op 1,5 keer de snelheid '6 van 12 Masterclasses' die ruim 2 uren duurden. Hai... Ik raakte op een gegeven moment zo geïrriteerd van mijn eigen gedrag. Want, ja, hele interessante informatie. Maar nee, niet mijn stijl van 'les geven en zakendoen'. Maar 'iedereen' die de stappen had gevolgd was 'zo succesvol'. Alleen als je 1 ding zou kiezen en het hele plan z